Definitief ontwerp Scheldeboorden-zuid goedgekeurd

Het college keurde het definitief ontwerp voor het deelgebied zuid van het project Scheldeboorden Linkeroever goed. Dat omvat de Beatrijslaan, van de Galgenweellaan tot de grens met Burcht. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken er in de tweede helft van 2025.

Om Antwerpen te beschermen tegen mogelijke toekomstige overstromingen, verhoogt De Vlaamse Waterweg de dijken langs de Schelde, als onderdeel van het Sigmaplan. De stad maakte een Masterplan op om de Scheldeboorden na deze dijkverhoging om te vormen tot een zes kilometer lang park. Dat Masterplan wordt nu uitgewerkt in concrete plannen.

Het projectgebied bestaat uit 3 deelgebieden: Scheldeboorden-noord (van Sint-Annabos tot Charles De Costerlaan), -midden (van Charles De Costerlaan tot Galgenweellaan) en -zuid (van Galgenweellaan tot Burcht).

Het definitief ontwerp voor deelgebied noord werd in mei vorig jaar goedgekeurd. Voor dat deel loopt momenteel de aanvraag voor omgevingsvergunning. Op woensdag 3 juli organiseerde de stad hiervoor een inloopmoment, waar iedereen vragen kon stellen over de plannen. Het openbaar onderzoek over de vergunning voor het noordelijk deelgebied loopt nog tot en met 30 juli. Het dossier kan bekeken worden op het omgevingsloket van Vlaanderen: www.omgevingsloket.be.

Het middendeel – Frederik Van Eedenplein en omgeving – komt pas als laatste aan de beurt. Het ontwerpproces daarvoor zal vermoedelijk in 2025 kunnen worden opgestart.

Voor het deelgebied zuid keurde het college nu het definitief ontwerp goed.

Drie uitgangspunten

Dit gedeelte van het projectgebied betreft de Beatrijslaan, tussen de Schelde langs de ene kant en het Galgenweel en het Burchtse Weel langs de andere kant.

De drie belangrijkste uitgangspunten van het ontwerp zijn: de Scheldewandeling, een optimale integratie van de bestaande verkeersstromen, en het doortrekken van het mozaïeklandschap.

Na het ophogen van de dijk wordt deze verbreed en komt er een wandelpad met rustplekken en bankjes. Hier kan je in de toekomst een mooie wandeling maken, met zicht op de grote waterpartijen.

De Beatrijslaan is een belangrijke fietsverbinding. Daarom komen er brede dubbelrichting fietspaden aan beide zijden van de straat. Voor het gemotoriseerd verkeer blijft rijden in beide richtingen mogelijk. De kanten en de parkeerstroken zullen onthard worden en uitgevoerd in waterdoorlatende materialen.

Met uitzondering van één exemplaar blijven de bomen hier behouden. Ter hoogte van het Burchtse Weel komt er een groot aantal bomen bij. Verder onderzoek moet uitwijzen wat op het vlak van groen ter hoogte van het Galgenweel mogelijk is. Daar moet immers rekening gehouden worden met de wind, die de zeilboten er nodig hebben. Tenslotte komt er langs de zijde van de welen ook een voetpad, zodat alles goed bereikbaar blijft.

Schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder: “Net zoals op de rechteroever met de Scheldekaaien brengen we ook op Linkeroever de Schelde dichter bij de Antwerpenaar en zorgen we voor een stevige groene injectie. De Scheldeboorden staan garant voor onder andere een 6 kilometer lange wandelpromenade in het groen en naast de Schelde, met een open landschap in de Scheldebocht dat de jachthaven, de Robinson-speeltuin en het Sint-Annastrand met elkaar verbindt. Het definitief ontwerp voor deelgebied noord keurden we in mei 2023 goed, vandaag deden we dat voor deelgebied zuid, gelegen tussen de Galgenweellaan en de grens met Burcht. Zo krijgen de Scheldeboorden stap voor stap vorm. Gecombineerd met de andere herontwikkelingen gaat Linkeroever een mooie frisse vergroende en verblauwde toekomst tegemoet.”

Meer informatie over het project Scheldeboorden Linkeroever is te vinden op: http://www.antwerpenmorgen.be/scheldeboordenlinkeroever.

In de mediagalerij staan de beelden bij dit persbericht. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Share

Latest News

Website preview
Stad lanceert nieuwe beweegcampagne
BV’s dagen Antwerpenaren uit om mee(r) te bewegen
pers.antwerpen.be
Website preview
Vernieuwing stationsomgeving Ekeren afgerond 
De stationsomgeving van Ekeren werd volledig heraangelegd, een project waarvoor stad Antwerpen, district Ekeren en NMBS de handen in elkaar sloegen. De Statiestraat kreeg een nieuw profiel tussen de Veltwijcklaan en de spoorbrug. De bestaande stationsparking kreeg een herinrichting en er kwam een nieuwe, groene autoparking aan de overzijde van de sporen langs de Bist. De fietsostrade is nu heel wat breder, en er zijn veel meer fietsparkeerplaatsen. Tot slot zijn er op verschillende plekken kleinschalige stationspleintjes ingericht.
pers.antwerpen.be
Website preview
Nieuwe resultaten over discriminatie op de arbeids- en huurwoningmarkt in Antwerpen
Onderzoek naar discriminatie op de Antwerpse arbeids- en huurmarkt toont aan dat leeftijdsdiscriminatie, discriminatie op basis van fysieke beperking en etnische discriminatie nog steeds voorkomen. De nieuwe resultaten uit praktijktesten van de Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel geven inzicht in de evolutie van de problematiek ten opzichte van eerdere metingen. Stad Antwerpen ontving de resultaten van deze 2 studies, en zal zich blijven inzetten om discriminatie op de arbeids- en huurmarkt tegen te gaan, onder andere door vormingen, e-learnings, informatiecampagnes en individuele opvolging.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.