Stad plaatst extra fietslichten op kruispunten voor vlotter en veiliger fietsverkeer
Stad Antwerpen plaatst extra verkeerslichten voor fietsers op vier kruispunten om de verkeersveiligheid en doorstroomtijden te verhogen. Door deze bijkomende fietslichten te plaatsen, rechts van en op dezelfde hoogte als de lichten voor gemotoriseerd verkeer, krijgen fietsers een beter zicht op de lichten die voor hen specifiek van toepassing zijn. Ze krijgen bovendien vaker groen, wat wachttijden vermindert.
De extra fietslichten worden op dinsdag 10 juni geplaatst op onderstaande kruispunten:
- Gemeentestraat - Van Arteveldestraat
- Oostenstraat - Van Den Nestlei
- Stanleystraat - Cobdenstraat
- Blancefloerlaan - H.C. Pernathlaan (Linkeroever)
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: ”Vlot en veilig fietsverkeer is een essentieel onderdeel van de modal shift. Door extra fietslichten te plaatsen op vier belangrijke kruispunten zorgen we voor een vlottere doorgang voor fietsers en verhogen we bovendien de verkeersveiligheid. Helder zicht op welk verkeerslicht voor fietsers van toepassing is én minder wachttijden… het komt de vele fietsers in onze Koekenstad ten goede.”
Vandaag verliezen fietsers op deze kruispunten vaak onnodig tijd omdat ze moeten wachten voor een autoverkeerslicht dat enkele meters vóór het fietslicht is geplaatst, hoewel dat laatste wel op groen staat. In andere gevallen zijn er meer groentijden voor fietsers mogelijk, samen met overstekende voetgangers, maar worden die niet benut omdat fietsers de lichten voor auto’s volgen.
Dankzij de invoering van de nieuwe federale code voor de openbare weg kan hier een slimme aanpassing op gebeuren. Deze code treedt in werking op 1 september 2026 en de stad voert ze nu al in proefversie in.
De nieuwe fietslichten zullen worden bevestigd aan dezelfde paal voor de autolichten. Zo kunnen ze zorgen voor verschillende lichtregelingen voor fietsers en auto’s. Daardoor kunnen fietsers effectiever gebruik maken van bestaande groene fasen en worden onduidelijke situaties vermeden. Dankzij deze aanpassing kunnen fietsers de bestaande groentijden beter benutten, zonder dat andere weggebruikers langer moeten wachten.