Stad maakt kruispunten Blancefloerlaan - Frederik van Eedenplein verkeersveiliger
Stad Antwerpen voert deze zomer een aantal verkeersveiligheidsmaatregelen uit op Linkeroever, aan de kruispunten van de Blancefloerlaan met het Frederik van Eedenplein, dicht bij de Sint-Annatunnel.
In haar keuze om deze kruispunten aan te pakken baseerde de stad zich zoals steeds op een dynamische lijst van ‘zwarte punten’ die de lokale Antwerpse verkeerspolitie elk jaar bijwerkt.
De stad stelde samen met de verkeerspolitie een maatregelenpakket op, gebaseerd op ongevallengegevens en observaties, en gericht op de specifieke oorzaken van de lokale verkeersonveiligheid. Daarbij hielden ze rekening met onder andere de huidige functie en vormgeving van de kruispunten, en de aanwezige verkeersstromen en -intensiteiten.
Snelle maatregelen
Het maatregelenpakket betreft enkele snelle maatregelen en het aanpassen van de voorrangsregeling op de kruispunten. Concreet gebeuren de volgende aanpassingen:
- Kans op conflict met de fietser en voetganger verminderen door de rijbaan te versmallen en daarmee de oversteken korter maken, door middel van wegmarkeringen en paaltjes;
- Kruispuntvlak versmallen door het aanbrengen van een middenberm in wegmarkeringen;
- Zicht op de overstekende voetgangers en fietsers verbeteren en zo hun veiligheid verhogen, door een parkeervrije zone van 10 meter vóór de oversteken te voorzien;
- Voorrangssituatie verduidelijken door haaientanden te voorzien op het Frederik Van Eedenplein, zodat duidelijk is dat het verkeer op de Blancefloerlaan voorrang heeft.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "In de onmiddellijke omgeving liggen enkele scholen. De aanpassingen zullen de oversteken veiliger maken voor schoolgaande jeugd, en meteen ook voor mensen die minder goed te been zijn.”
Door zwarte punten met snelle en tijdelijke of structurele verkeersveiligheidsmaatregelen aan te pakken, neemt stad Antwerpen actie om kruispunten verkeersveiliger maken.
Schepen Kennis: "Het wegwerken van zwarte punten is een speerpunt van ons mobiliteitsbeleid. Tussen 2020 en eind 2023 pakten we zo in totaal al 64 punten aan.”