Nieuwe overkoepelende handelaarsvereniging laat Antwerpse binnenstad bruisen
Beleef Antwerpen vzw, de nieuwe handelaarsvereniging in de Antwerpse binnenstad, brengt winkeliers, horeca-uitbaters en andere ondernemers samen en zal ook initiatieven nemen die de Antwerpse winkelstraten nog sterker op de kaart zetten. Om dit mogelijk te maken, zal vanaf 1 januari 2026 een promobijdrage voor commerciële zaken in het centrum ingevoerd worden.
Handel en horeca samen sterk
Beleef Antwerpen vzw brengt handelaars en horeca in de binnenstad samen. De vereniging zorgt voor gezamenlijke evenementen en promotiecampagnes die de Antwerpse winkelstraten en horecagebieden op de kaart zetten. Het komende jaar staan er al verschillende initiatieven gepland, zoals de gezamenlijke lente- en zomeractie in de winkelstraten en horecagebieden.
Manager van Beleef Antwerpen vzw Karo Janssens benadrukt dat de lancering het resultaat is van maanden voorbereiding: “We hebben een jaar lang gebouwd, gepland en samengewerkt met de stad, het district, de lokale ondernemers en bestaande handelaarsverenigingen aan een missie en visie voor Beleef Antwerpen. Vandaag ligt er een duidelijk, haalbaar en toekomstgericht plan op tafel. We lanceerden al een nieuwe website en social mediakanaal waarmee bezoekers meteen een overzicht krijgen van alle winkelbuurten en het volledig retail- en horeca-aanbod. Vanaf volgend jaar organiseren we twee grote shopacties per jaar, blijven we samen met District Antwerpen de kerstverlichting voorzien en bouwen Antwerp on Air verder uit tot een echt stadsfestival. Daarnaast blijven we, zoals voorzien in de stedelijke ondersteuning van de lokale handelaarsverenigingen, lokale winkelbuurten ondersteunen met acties en evenementen op maat, mét oog voor de couleur locale.”
Eerlijke bijdrage, zichtbaar resultaat
Om de financiële slagkracht van Beleef Antwerpen vzw te garanderen, betalen de ondernemers in de Antwerpse binnenstad vanaf 1 januari 2026 een bijdrage die via de stad Antwerpen geïnd zal worden. De inkomsten uit deze bijdrage gaan volledig naar Beleef Antwerpen vzw, die ze zal inzetten voor initiatieven die de binnenstad levendiger maken, van winkelpromoties en evenementen tot sfeervolle aankleding van straten en pleinen. Die bijdrage kwam er op vraag van ondernemers en bestaande handelaarsverenigingen. Via een eerlijk en transparant systeem zullen alle winkels en horecazaken een bijdrage leveren aan de gezamenlijke promotie en evenementen in de binnenstad. Deze promobijdrage vervangt het vroegere vrijwillige lidgeld van lokale handelaarsverenigingen.
Schepen van Middenstand Koen Kennis legt uit waarom de maatregel nodig was: "We merkten dat sommige handelaars meesurften op de inspanningen van collega’s die wél tijd, geld en moeite investeerden om hun winkelbuurt levendig te houden. Met de promobijdrage wordt het speelveld voor iedereen gelijk: iedereen draagt bij volgens oppervlakte. De volledige opbrengst gaat naar de werking van Beleef Antwerpen.”
Nico Volckeryck, voorzitter van Quartier National en lid van de raad van bestuur van Beleef Antwerpen, stond mee aan de wieg van het project en benadrukt het belang van continuïteit: "We lobbyen al veertien jaar voor zo’n promobijdrage. Ze zorgt voor stabiliteit: geen jaarlijkse twijfel meer over wie wel of niet meedoet, maar een basis waarop we kunnen bouwen en investeren. De diversiteit van Antwerpse winkelstraten is onze grootste troef. Als we middelen bundelen en expertise delen, kunnen we veel gerichter werken aan sfeer, aantrekkingskracht en kwaliteit. Voor het eerst trekken we als stad in dezelfde richting.”
Koen De Bruijne, voorzitter van de Lange Koepoortstraat:
“Het jaarlijkse rondgaan om geld in te zamelen was inefficiënt en frustrerend. Dankzij de promobijdrage kunnen we eindelijk professioneel werken. Het geeft ons tijd én middelen om onze straat echt te versterken.”
Karen Das, voorzitster van de Kloosterstraat, ziet vooral praktische voordelen: "Veel voorzitters van lokale handelaarsverenigingen doen vandaag eigenlijk twee jobs. We runnen onze eigen zaak, en daarbovenop moeten we alles regelen: vergunningen aanvragen, marketing uitstippelen, ledenbijdragen ophalen… zelfs om iets eenvoudigs als kerstverlichting te organiseren. Dat was nauwelijks vol te houden. Daarom zijn we écht blij met de ondersteuning van Beleef Antwerpen. Het geeft ons rust en ademruimte, zodat we ons opnieuw kunnen concentreren op wat we het liefste doen: ondernemen.”
Christa Thielman, actief in het winkelgebied Wilde Zee, herkent de evolutie van dichtbij: "Toen wij in de jaren 80 met onze handelaarsvereniging begonnen, deed iedereen mee. Het was vanzelfsprekend om ledenbijdragen op te halen en samen onze straatwerking te financieren. Maar de laatste jaren, met de komst van steeds meer ketens, werd dat veel moeilijker. Vorig jaar haalden we zelfs onvoldoende middelen op om de kerstverlichting te betalen. Dit jaar is er wél steun vanuit Beleef Antwerpen en kunnen we opnieuw vooruit. In het eerste shopweekend van december organiseren we zelfs weer een shopevent in de Wilde Zee. Dat geeft energie.”
Twee zones, tarief volgens oppervlakte
De hoogte van de bijdrage hangt af van de totale oppervlakte van de publiek toegankelijke ruimte en de ligging.
- Zone 1 (Meir-Leysstraat-Teniersplaats) betaalt tussen 600 en 9.000 euro per jaar.
- Zone 2 (andere winkel- en horecakernen in het afgebakende gebied) betaalt tussen 300 en 4.500 euro per jaar.

Meer info
- Promobijdrage: https://www.antwerpen.be/product/bijdrage-publiek-toegankelijke-ruimten-commerciele-vestigingen
- Beleef Antwerpen: www.beleefantwerpen.be, sociale media: @beleefantwerpen
Koen Kennis
Lauranne Van Dongen
Karo Janssens
