Stad lanceert wijkgerichte infobeurs voor overstap naar secundair onderwijs
Op dinsdag 24 januari organiseerde stad Antwerpen voor het eerst een wijkgerichte infobeurs voor leerlingen uit het basisonderwijs die volgend schooljaar de overstap naar het secundair onderwijs maken. Tijdens de beurs, die plaatsvond in jeugdcentrum Kiel, maakten 158 leerlingen kennis met het secundair onderwijs, de brede eerste graad en de basisopties uit het tweede jaar van die graad. Zo wil de stad leerlingen ondersteunen bij het maken van een bewuste studiekeuze. Het nieuwe concept is een actie die kadert binnen A'REA UP, het plan dat de gekwalificeerde uitstroom in de stad moet verhogen.
De ongekwalificeerde uitstroom in Antwerpen is hoog. Elk schooljaar verlaten gemiddeld 1200 leerlingen (22%) de school zonder diploma. Met A’REA UP wil de stad er samen met het onderwijs, de jongeren zelf en alle partners, voor zorgen dat meer kinderen en jongeren een kwalificatie behalen in het Antwerps onderwijs. Dat doet ze zowel preventief als curatief en met concrete acties.
Om kinderen kennis te laten maken met het secundair onderwijs en de verschillende mogelijkheden, organiseerde de stad in samenwerking met de CLB’s voor het eerst een wijkgerichte infobeurs. 158 leerlingen uit het zesde leerjaar van 4 verschillende basisscholen, gelegen in de zuidrand, ontdekten er de brede eerste graad en de basisopties uit die graad.
Schepen voor onderwijs Jinnih Beels: “Een succesvolle leerloopbaan en het behalen van een diploma begint bij de juiste studiekeuze. Voor leerlingen uit het zesde leerjaar is zo’n keuze niet altijd eenvoudig. Om hen daarin te ondersteunen, gidsen we hen tijdens een infobeurs door de studierichtingen. Zo willen we hen helpen een bewuste keuze te maken die aansluit bij hun talenten en interesses.”
Voorafgaand traject
Ter voorbereiding van hun bezoek aan de beurs speelden de leerlingen in de klas eerst het kaartspel 'Van lager naar secundair. Wat nu?'. Via deze methodiek, ontwikkeld voor dit project, kunnen ze spelenderwijs op voorhand al nadenken over hun interesses en talenten en die koppelen aan basisopties die binnen de eerste graad worden aangeboden.
Op basis van de resultaten uit het spel, worden de leerlingen in groepjes onderverdeeld. Onder leiding van een buddy volgen leerlingen die dezelfde interesses delen zo eenzelfde traject op de beurs. De leerlingen gaan eerst langs leerkrachten algemene vakken en vervolgens langs leerkrachten van basisopties die overeenstemmen met hun interesses. Zij geven er uitleg en tonen materiaal over de verschillende vakken en basisopties. Tot slot gaan de leerlingen in gesprek met medewerkers van het CLB, die uitleggen hoe ze op zoek kunnen gaan naar scholen met een aanbod van studierichtingen die bij hun talenten en interesses aansluit.
Voor leerlingen die naar het buitengewoon secundair onderwijs gaan is er een specifiek traject voorzien.
A’REA UP
Deze actie is een nieuw concept binnen het programma A’REA UP, waarbij stad Antwerpen samen met de Antwerpse onderwijsverstrekkers gericht en ook preventief inzet op het verlagen van de ongekwalificeerde uitstroom. Anders dan de klassieke infobeurzen, krijgen leerlingen via deze wijkgerichte beurs een breed beeld over het onderwijsaanbod in de stad, los van de onderwijsnetten en afgestemd op hun talenten en interesses.
Alle deelnemers aan de infobeurs worden achteraf bevraagd over het traject en hun ervaringen. Zo kan stad Antwerpen, samen met het onderwijsveld, met deze evaluatie uit het pilootproject verder werken aan een sterk studiekeuzetraject op maat van kinderen en jongeren.