Meer dan tachtig extra dropzones

Er komen heel wat extra dropzones voor deelvoertuigen (steps en fietsen) bij in Antwerpen, in het gebied binnen de Leien en aan het Middelheimpark en het nieuwe ziekenhuis ZNA Cadix. Die afgebakende plekken moeten er voor zorgen dat er minder fout gestalde deelvoertuigen zijn.

Stad Antwerpen levert inspanningen om met een uitgebreid mobiliteitsaanbod de stad bereikbaar te houden voor bewoners, bezoekers en werknemers. Daarbij wonnen deelsystemen zoals fietsen en steps de laatste jaren aan populariteit. Om de hinder van fout gestalde deelvoertuigen te beperken werden ‘no park zones’ in het leven geroepen, afgebakende gebieden waar voertuigen niet gestald mogen worden. Evenals ‘dropzones’, gemarkeerde zones waar voertuigen gestald moeten worden.

Uit evaluatie blijkt dat de combinatie van grote no park zones met daarin voldoende dropzones de overlast van gestalde deelvoertuigen zeer sterk verlaagt, dat is bijvoorbeeld gebleken op de De Keyserlei. Daarom zullen er meer dropzones worden ingevoerd doorheen de stad. Hierbij wordt in de eerste plaats gefocust op winkelgebieden en gebieden die kampen met overlast door de deelvoertuigen.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Deelmobiliteit hoort thuis in Antwerpen, maar wel op onze voorwaarden, met respect voor het openbaar domein en voor andere weggebruikers.”

Locaties

Daarvoor keurde het stadsbestuur nu een kleine tachtig nieuwe locaties binnen de Leien goed. Die vormen een uitgebreide aanvulling op de reeds bestaande dropzones. Ze zullen gemonitord worden in functie van drukte en evenementen, aan de hand van de data die door de aanbieders worden aangeleverd. Na het uitvoeren van deze locaties zal het hele gebied een 'no park zone' worden daar waar dat vandaag nog niet het geval is.

De nieuwe dropzones bestrijken een groot gebied: zowel in het historisch centrum als op het Zuid, de studentenbuurt, de kaaien… . Het gaat soms om meerdere zones in een straat, zoals bijvoorbeeld in de Paardenmarkt, de Cockerillkaai en de Vlaamsekaai.

Ook aan het Middelheimpark (met ook het naastgelegen ZNA Middelheim) komen er drie bij, en één aan het nieuwe ZNA Cadix. Ook daar is het de bedoeling dat er nadien no park zones rond de ziekenhuisgebouwen worden ingevoerd. Deze dropzones komen er op vraag van de ziekenhuizen zelf, omdat er bezorgdheid was over de toegankelijkheid, en over de veiligheid i.v.m. de vrije doorgang voor ambulances.

Alle nieuwe dropzones worden vanaf januari gemarkeerd, en zullen op termijn zichtbaar worden in de apps van de aanbieders van de deelvoertuigen. De lijst met locaties is hieronder te vinden.

Lijst locaties dropzones.pdf

PDF 150 KB

Herkenbaarheid

De dropzones komen grotendeels op voetpaden en pleinen, en anders in parkeerstroken. Ze worden vormgegeven door middel van een groot wit op de grond geschilderd kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen. In het vak staan een stempel met het woord 'Dropzone' en een pictogram van het voertuigtype dat er is toegelaten. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones voor specifieke voertuigen zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal plaatsen aan te geven.

Koen Kennis (2019 - 2024)

Schepen (2019-2024) bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Share

Latest News

Website preview
Stad lanceert nieuwe beweegcampagne
BV’s dagen Antwerpenaren uit om mee(r) te bewegen
pers.antwerpen.be
Website preview
Vernieuwing stationsomgeving Ekeren afgerond 
De stationsomgeving van Ekeren werd volledig heraangelegd, een project waarvoor stad Antwerpen, district Ekeren en NMBS de handen in elkaar sloegen. De Statiestraat kreeg een nieuw profiel tussen de Veltwijcklaan en de spoorbrug. De bestaande stationsparking kreeg een herinrichting en er kwam een nieuwe, groene autoparking aan de overzijde van de sporen langs de Bist. De fietsostrade is nu heel wat breder, en er zijn veel meer fietsparkeerplaatsen. Tot slot zijn er op verschillende plekken kleinschalige stationspleintjes ingericht.
pers.antwerpen.be
Website preview
Nieuwe resultaten over discriminatie op de arbeids- en huurwoningmarkt in Antwerpen
Onderzoek naar discriminatie op de Antwerpse arbeids- en huurmarkt toont aan dat leeftijdsdiscriminatie, discriminatie op basis van fysieke beperking en etnische discriminatie nog steeds voorkomen. De nieuwe resultaten uit praktijktesten van de Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel geven inzicht in de evolutie van de problematiek ten opzichte van eerdere metingen. Stad Antwerpen ontving de resultaten van deze 2 studies, en zal zich blijven inzetten om discriminatie op de arbeids- en huurmarkt tegen te gaan, onder andere door vormingen, e-learnings, informatiecampagnes en individuele opvolging.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.