Lopende expo's 2024-2025
Staten van verbeelding. Ensor en het grafisch experiment.
Museum Plantin-Moretus, Antwerpen
Van 28.09.24 tot 05.01.25
In het najaar van 2024 presenteert het Museum Plantin-Moretus "Staten van verbeelding" over Ensors opmerkelijke grafische avontuur.
De expo brengt voor het eerst de meest opmerkelijke resultaten van zijn experimenten bij elkaar: voorbereidende tekeningen, koperplaten en verschillende staten van prenten en unieke drukken op oud papier, perkament en gekleurd zijde. Ensor transformeert onvoltooide afdrukken tot unieke kunstwerken door ze handmatig in te kleuren met potlood, gouache of aquarel. Zo duiken er onverwachte details op, ontstaat er diepte in grote mensenmassa’s en krijgen nieuwe gestalten vorm.
Maskerade, make-up & Ensor
MoMu - ModeMuseum
28.09.24 - 19.01.25
In MoMu worden Ensors ideeën rond maskerade, (valse) coquetterie, het speelse, groteske en vergankelijke doorgetrokken naar vandaag.
Make-up wordt doorheen de geschiedenis vaak met enige argwaan vergeleken met het dragen van een masker: een masker waarachter vooral de vrouw zich zou verschuilen. Make-up is vandaag uitgegroeid tot een miljoenenindustrie die de mens met zijn lichamelijke vergankelijkheid, ingebeelde imperfecties en existentiële angsten confronteert. Maar make-up is ook een middel tot persoonlijke expressie, artistiek experiment en vrijheid.
De expo presenteert werk van make-up artiesten en kunstenaars die dieper ingaan op thema’s als representatie van vrouwen, fysieke en digitale gezichtsfilters, verstoorde lichaamsbeelden en het ritueel van het opmaken.
Cindy Sherman Anti-fashion
FOMU
28.09.24 - 02.02.25
FOMU sluit aan bij ENSOR 2024 door de vraagstukken uit James Ensors oeuvre te vertalen naar een hedendaagse artistieke context. De Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman (US, 1954) staat net als Ensor bekend om haar kritische en ironische commentaar op maatschappelijke conventies door maskerades. In haar werk stelt ze kritische vragen over gender, stereotypen en leeftijd. Shermans brede spectrum aan personages toont het kunstmatige en veranderlijke van identiteit, die meer dan ooit een kwestie van keuze lijkt te zijn, (zelf)geconstrueerd en fluïde.
Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij.
KMSKA
28.09.24 - 19.01.25
James Ensor weet het palet van de impressionisten te verbinden met woeste symbolistische visioenen, expressionisme én de wereld van satire en zwanse. Met deze grote overzichtsexpo toont het KMSKA hoe een Belgische avant-gardist via het impressionisme zijn eigen immer experimentele pad vindt. In een verhelderend contextueel kader, toetst het museum het werk van Ensor aan dat van belangrijke inspiratiebronnen zoals Rafaëlli en Monet, en dat van overbekende en verrassende voorgangers, tijdgenoten en adepten zoals Edvar Munch, Ernst Josephson en Emil Nolde.
Opgespeld! Hedendaagse juwelen uit Antwerpen.
Museum DIVA
25.10.2024 - 21.04.2025
Opgespeld! Hedendaagse juwelen uit Antwerpen is een tijdelijke expo in het DIVA museum die de indrukwekkende juwelencollectie toont van Dirk Schrijvers, een gepassioneerde Antwerpse kunstverzamelaar. Aan de hand van 200 juwelen biedt deze expo een uniek inzicht in voornamelijk Antwerpse creaties van de laatste 25 jaar van meer dan 60 ontwerpers. Werken van onder meer Dries Van Noten, Wouters & Hendrix, Rembrandt Jordan, Peter Vermandere, Nadine Wijnants en Anne Zellien worden tentoongesteld.
Jan -Jan Van Essche -Khayal
MoMu
07.12.2024 - 08.06.2025
Vertrekkend vanuit de Khayal-collectie (lente-zomer 2025) biedt MoMu een inkijk in de wereld van de Antwerpse modeontwerper Jan-Jan Van Essche. De tentoonstelling vormt een uitnodiging om het verleden en de toekomst in het nu te ervaren.
Van Essche studeerde in 2003 af aan de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. In 2010 richtte hij zijn label op vanuit Atelier Solarshop, een winkel die hij invult in samenwerking met Pietro Celestina. De kledingstukken van Jan-Jan Van Essche bevatten een ingetogen dynamiek. Zijn open benadering wijkt af van de westerse kledingtraditie, die onze bewegingsvrijheid veelal inperkt. Jan-Jan geeft elk lichaam, los van gender, leeftijd of norm, de ruimte om het kledingstuk te vormen. Aan de hand van tien silhouetten belicht de tentoonstelling zijn werkwijze, die vertrekt vanuit het materiaal.
Dirk Braeckman - Echtzeit
FOMU
29.03.24 - 02.02.25
Dirk Braeckman (BE, °1958) onderzoekt al meer dan veertig jaar het medium fotografie met zijn subtiele, donkere beelden. Voor deze tentoonstelling gaat hij in dialoog met de FOMU-collectie. Braeckman selecteerde werk uit de museumcollectie en laat zich hierdoor inspireren om nieuw werk te maken.
Braeckman is geïnteresseerd in foto’s met onvolmaaktheden, lege interieurs, banale objecten, suggestieve plekken of objecten die veel aan de verbeelding overlaten. Uit de FOMU-collectie kiest hij functionele foto’s, die gemaakt zijn zonder artistieke ambitie maar waarin hij wel visuele kwaliteiten ziet. Het zijn atypische beelden en onderwerpen waarin hij zichzelf herkent en die dicht bij zijn eigen werk liggen.
Braeckman eigent zich deze collectiestukken toe om nieuw werk te maken: je ervaart ze door zijn camera, ogen en handen. Bestaande objecten opzettelijk veranderen om nieuwe kunstwerken te creëren heet appropriation art. Braeckman speelt met begrippen als originaliteit en auteurschap en daagt je uit om met een nieuwe blik te kijken
Headerbeeld: Marcin Tyminski, Broche uit de expo Opgespeld, DIVA, foto Sigrid Spinnox
Voor meer informatie kan u contact opnemen:
Nadia De Vree