Maar liefst 433.000 bezoekers genoten van het Ensorjaar in Antwerpen
Expo's in KMSKA, FOMU, MoMu en Museum Plantin-Moretus
Het Ensorjaar in Antwerpen was een overweldigend succes. In totaal bezochten meer dan 433.000 mensen de vier tentoonstellingen over de Belgische kunstenaar James Ensor, die 75 jaar geleden overleed. Een fantastische ode aan deze innovatieve grensverlegger die ook vandaag nog steeds vele kunstenaars inspireert.
Antwerpen vierde Ensor met vier toptentoonstellingen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), Museum Plantin-Moretus, FOMU en ModeMuseum (MoMu). In het KMSKA en Museum Plantin-Moretus konden bezoekers tot en met 19 januari genieten van de expo's Ensors Stoutste Dromen en Ensors Staten van Verbeelding. FOMU en MoMu sloten gisteren (2 februari) de deuren van de expo's Cindy Sherman en Maskerade, Make up en Ensor. Daarmee komt een einde aan het Ensorjaar in Antwerpen met deze vier publiekslievelingen als hoogtepunt.
Lien Van de Kelder, schepen voor Cultuur Antwerpen: “We mogen heel trots zijn op ons Ensorjaar! We dompelden de stad volledig onder in Ensorsfeer. Overdag en zelfs ’s nachts. Ook de Ensornacht in november was een groot succes en lokte zeer veel jongeren naar het MoMu, het FOMU, het KMSKA en het Museum Plantin-Moretus. De vier expo's kregen in één nacht in totaal 2.500 bezoekers over de vloer, waarvan bijna de helft tussen de 12 en de 26 jaar. Meer jong volk in de musea krijgen: check.”
ENSORS STOUTSTE DROMEN. HET IMPRESSIONISME VOORBIJ.
KMSKA 28.09.24 - 19.01.25
Met meer dan 282.000 bezoekers overtrof Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij alle verwachtingen. Als een van de hoogtepunten van Ensor 2024 wist de tentoonstelling een breed publiek te bekoren: zowel volwassenen als jongeren en families vonden hun weg naar het KMSKA.
“Publieksonderzoek bevestigt de uitzonderlijk hoge tevredenheid, met bijna 9 op de 10 bezoekers die hun ervaring als uiterst positief beoordeelden. De combinatie van internationale bruiklenen, een gelaagde storytelling en een indrukwekkende scenografie werd bijzonder gesmaakt. We kijken dan ook met grote trots en tevredenheid terug op een tentoonstelling die Ensors kunstenaarsschap op een unieke en meeslepende manier tot leven bracht.” – Luk Lemmens, voorzitter KMSKA vzw
ENSORS STATEN VAN VERBEELDING.
MUSEUM PLANTIN-MORETUS 28.09.24 - 19.01.25
In het Museum Plantin-Moretus werd een verrassende en weinig geziene kant van Ensor getoond: zijn prentkunst, waarbij experimentele etsen een intieme blik boden op zijn creatieve proces. Maar liefst 42.899 bezoekers konden topstukken bewonderen zoals de originele etsplaat De Intrede van Christus in Brussel in 1889 en al zijn (experimentele) staten. Er waren ook werken op ongebruikelijke dragers te zien zoals perkament en gekleurd satijn, en unieke handgekleurde etsen, zoals De hoogmoed, waar een kleine ingreep de satire omvormde tot een scherpe aanklacht.
Als hoogtepunt ontving het museum ruim 1.000 bezoekers tijdens Ensornacht. Zij konden hun innerlijke zondaar ontdekken met een sprankelend programma in het kader van Ensors werk De zeven hoofdzonden. Van een gulzig banket tot de woede van jong muzikaal geweld en veel meer.
De expo was ook een zeldzame kans om zoveel prenten en tekeningen van Ensor tegelijk te zien. Vanwege de kwetsbaarheid van de werken worden die na afloop van de expo terug langdurig in het depot van het museum bewaard. Het museum heeft meer dan 200 bladen in zijn collectie.
CINDY SHERMAN
FOMU 28.09.24 - 02.02.25
De grote overzichtstentoonstelling van Cindy Sherman in FOMU ontving 54.112 bezoekers. FOMU sloot aan bij ENSOR 2024 door de vraagstukken uit Ensors oeuvre te vertalen naar een hedendaagse artistieke context. Cindy Sherman staat net als Ensor bekend om haar kritische commentaar op maatschappelijke conventies door middel van maskerades.
In haar foto's bekijkt Cindy Sherman identiteit als een concept en onderzoekt ze manieren waarop vrouwen in de massamedia worden afgebeeld. Sinds de jaren zeventig staat ze model in haar eigen werk. Geschminkt, verkleed en vermomd neemt ze steeds andere gedaantes aan. Het is fijn om te merken dat ze zoveel bezoekers inspireert met haar werk. Zowel het kunstminnend publiek die Sherman al kent en een jong publiek die haar werk nu pas ontdekken vonden hun weg naar de expo.
Hoogtepunten waren de VRT-max reeks Searching for Sherman waarbij 5 bekende Vlamingen hun favoriete werk van Cindy Sherman uitkozen en hierover vertelden. Ook de samenwerking met MNM radio voor de Ensornacht was een groot succes.
MASKERADE, MAKE-UP & ENSOR
ModeMuseum 28.09.24 - 02.02.25
Met 54.680 bezoekers was Maskerade, Make-up & Ensor een daverend succes. De expo in MoMu onderzocht de rol van maskerade en make-up in de mode en beeldende kunst, geïnspireerd door de veelzijdigheid van James Ensor. Bezoekers ontdekten hoe maskers de menselijke identiteit verbergen en onthullen, en hoe deze thema's verweven zijn met hedendaagse mode en cultuur. Van extravagante maskers tot avant-garde ontwerpen: de expo wist jong en oud te betoveren. Hoogtepunten waren onder meer de samenwerkingen met toonaangevende (inter)nationale make-up en haar-artiesten en het internationale platform Beauty Papers.
Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met:
Nadia De Vree
Lore Jans
