Allemaal Antwerpenaar: interactief kunstwerk in Stadsfeestzaal lanceert nieuwe campagne

Allemaal Antwerpenaar: interactief kunstwerk in Stadsfeestzaal lanceert nieuwe campagne

Stad roept bewoners, scholen en bedrijven op om te reageren tegen discriminatie 

Met een interactief kunstwerk in de Stadsfeestzaal lanceerde stad Antwerpen de campagne Allemaal Antwerpenaar. Die roept iedereen op om te reageren bij discriminatie, racisme en intimidatie. Dit jaar worden niet enkel bewoners aangesproken. Meer dan 90 scholen en 36 bedrijven krijgen een toolkit met praktische tips om leerlingen en personeelsleden te leren hoe ze op een gepaste manier kunnen reageren. Stad Antwerpen bouwt zo samen met haar inwoners en partners aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn.   

De campagne loopt tot en met donderdag 24 maart, en eindigt daarmee in de periode rond de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie op 21 maart. Stad Antwerpen roept in de aanloop naar deze symbolische dag inwoners op om altijd te reageren bij gevallen van discriminatie, racisme en intimidatie. 

Reageren kan je leren 

Veel mensen die getuige zijn van discriminatie, keuren discriminerend gedrag af. Ze willen wel opkomen voor de ander, maar weten niet hoe of twijfelen. Deze campagne wil Antwerpenaren bewustmaken dat reageren altijd belangrijk is en dat ze 5 handige tips kunnen toepassen om gepast te reageren.  

Die tips leren ze onder andere met een nieuwe online quiz. Tijdens deze korte quiz kiezen Antwerpenaren hoe ze zouden reageren in 5 verschillende situaties. Op het einde krijgen ze een uniek Antwerps stophandje tegen discriminatie dat hun manier van reageren symboliseert. Deelnemers kunnen dat resultaat downloaden en eenvoudig delen via sociale media. 

Story image

 

Alle Antwerpse stophandjes uit de quiz komen samen in een interactief kunstwerk. Bij elke nieuwe deelname aan de quiz, komt er een handje bij en zeggen meer en meer mensen ‘stop’ tegen discriminatie. 

Het kunstwerk staat van 26 februari tot 11 maart in Shopping Stadsfeestzaal aan de Meir. Passanten kunnen ter plaatse de quiz invullen, hun eigen stophandje terugvinden en ontdekken hoeveel Antwerpenaren de quiz invulden. Die interactie kan ook online worden gevolgd via een livestream op www.allemaalantwerpenaar.be.  

Interactief kunstwerk voor campagne Allemaal Antwerpenaar in Stadsfeestzaal. © Victoriano Moreno.
Interactief kunstwerk voor campagne Allemaal Antwerpenaar in Stadsfeestzaal. © Victoriano Moreno.

Naast een online quiz is er ook een interactieve e-learning. Eind maart starten bovendien gratis workshops over reageren tegen discriminatie. Inschrijven kan via www.allemaalantwerpenaar.be.  

Schepen voor gelijke kansen Karim Bachar: "Ook dit jaar stimuleren we alle inwoners om te reageren als ze discriminatie zien met een campagne die in heel de stad zichtbaar is. Maar we gaan verder, ook in de klas en op de werkvloer gaan we met het thema aan de slag via de specifieke toolkit voor scholen en bedrijven. Ik ben enorm blij dat zoveel scholen en bedrijven zich hebben geëngageerd. Daarnaast dragen meer dan 300 locaties - van culturele instellingen tot jeugdhuizen en sportclubs - de boodschap ‘Reageer. Altijd.’ mee uit. Het is duidelijk: Antwerpenaren komen voor elkaar op en zetten de norm voor een stad waar iedereen zichzelf kan zijn."

Samen met scholen en bedrijven 

Stad Antwerpen werkt dit jaar intensief samen met scholen en bedrijven om de campagneboodschap mee uit te dragen. Zo ontvangen meer dan 90 scholen en 36 bedrijven een toolkit met naast campagnemateriaal onder andere ook dilemma-kaarten om het gesprek over dit thema op te starten.  

Verder ontvangen 330 locaties in de stad campagnemateriaal zoals stickers, video’s en campagnebeelden. Het gaat onder andere om bibliotheken, jeugdorganisaties, verenigingen, sportclubs en culturele instellingen. 

Op 16 mei kunnen bedrijven deelnemen aan een netwerkdag met een keynote van professor personeelspsychologie (UGent) Eva Derous. Wie inschrijft kan deelnemen aan workshops over micro-agressies, onbewuste of aangeleerde veronderstellingen en attitudes op de werkvloer. Inschrijven kan via [email protected].   

Schepen voor marketing en communicatie Erica Caluwaerts: “Voor veel mensen die getuige zijn van discriminerend gedrag blijft reageren nog te vaak een drempel. Ze keuren discriminerend gedrag af en willen wel opkomen voor de ander, maar weten niet hoe, twijfelen of zijn bezorgd over een negatieve reactie. Deze campagne maakt de Antwerpenaar bewust dat reageren altijd belangrijk is. Dankzij de interactieve kubus wordt de Antwerpenaar op een toegankelijke manier aangezet tot gepast reageren bij discriminerend gedrag in een reële situatie.” 

Andere acties tegen discriminatie en racisme 

Stad Antwerpen neemt zelf initiatieven om inwoners te helpen om zich 100% Antwerpenaar te voelen, bijvoorbeeld het toegankelijker maken van verschillende gebouwen en openbare ruimtes en mensen met een beperking ondersteunen.   

De stad zet ook in op het aanpakken van discriminatie op de huurwoning- en arbeidsmarkt, het versterken van vrouwen met migratieachtergrond, en het ondersteunen van acties zodat de LGBTQIA+-gemeenschap zich thuis voelt in Antwerpen.  

​Meer info over de campagne is te vinden op www.allemaalantwerpenaar.be.  Ze is een samenwerking van stad Antwerpen en Atlas, Integratie en Inburgering.  


In de mediagalerij staat meer beeldmateriaal. Opgelet, dit is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Karim Bachar Schepen bevoegd voor gelijke kansen, integratie en inburgering en samenlevingsopbouw
Erica Caluwaerts Schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken
Jeroen Visser Woordvoerder schepen Karim Bachar
Jill Cools Woordvoerder schepen Erica Caluwaerts

Headerbeeld: © Victoriano Moreno.

 

Samenleven & Welzijn
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.