Vernieuwde beleving ‘The Antwerp Story’ in Het Steen
Vanaf vandaag kan iedereen in Het Steen een nieuwe versie ontdekken van ‘The Antwerp Story’, het interactieve belevingsparcours dat bezoekers in Antwerpen het verhaal vertelt van de stad. The Antwerp Story verwelkomde vandaag ook meteen zijn 100.000ste bezoeker. Ook tijdens de kerstvakantie kunnen Antwerpenaren en toeristen de vernieuwde attractie in Het Steen bezoeken.
In 2021 opende Het Steen de deuren als nieuw toeristisch onthaalcentrum. Bewoners en bezoekers kunnen er sindsdien terecht voor informatie en inspiratie over het beleefaanbod in de stad. Ook de Antwerp City Shop is hier te vinden, waar bezoekers Antwerpse streekproducten en cadeaus kunnen kopen. In de zomer van 2024 verwelkomde Het Steen haar miljoenste bezoeker. Afgelopen zomer won Het Steen de European Award for Architectural Heritage Intervention, waarmee de kwaliteitsvolle restauratie en hedendaagse uitbreiding van Het Steen werd beloond.
The Antwerp Story
The Antwerp Story opende samen met Het Steen in 2021. Het parcours laat bezoekers kennismaken met de geschiedenis en belevingen die in Antwerpen te vinden zijn.
Doordat Antwerpen een bruisende stad is die steeds in verandering is, was het nodig om The Antwerp Story na 4 jaar in een nieuw jasje te steken. Het Steen verzamelde ook feedback van bezoekers de afgelopen jaren, die bijvoorbeeld vroegen naar meer historische context van het gebouw en de omliggende stad en waar alle wijken in Antwerpen zich precies bevinden.
In de nieuwe versie van The Antwerp Story vertellen verschillende touchscreens het verhaal van Het Steen, van de oprichting van de allereerste vluchtburg in 850, tot de metamorfose naar toeristisch bezoekerscentrum vandaag. Zo begrijpen bezoekers beter hoe Het Steen ontstaan is en hoe ze onlosmakelijk verbonden is met de verdwenen oorspronkelijke binnenstad aan de Schelde.
Bezoekers krijgen ook meer uitleg over de wandtapijten in Het Steen. De wandtapijten werden ontworpen door de Antwerpse illustrator Sam Vanallemeersch en staan vol verwijzingen naar Antwerpen en Antwerpse figuren. De schermen over de verschillende stadswijken vertellen meer over de identiteit van de wijken en wat je in elke wijk allemaal kan beleven.
Verborgen parels
Het belevingsparcours bevat ook een museumkast, met diorama’s die de minder bekende musea van Antwerpen tonen. Er werden 2 nieuwe verborgen parels toegevoegd: de Sint-Pauluskerk en het Museum De Reede, dat volledig gewijd is aan grafische kunst.
In de ambachtenzolder kunnen bezoekers kennismaken met de creatieve en innovatieve sectoren van de stad, zoals chocolade, diamant en bier. In de nieuwe versie van The Antwerp Story worden er ook ambachten getoond die historisch zijn meegegroeid met de stad, zoals de drukkunst, het houden van dieren in de Zoo, en zelfs tattoo-kunst.
Meer en jongere bezoekers
De afgelopen 4 jaar is het aantal bezoekers voor The Antwerp Story ieder jaar gestegen. Meer dan de helft van de bezoekers (56%) voor The Antwerp Story komt uit het buitenland. Ook jonge bezoekers kunnen The Antwerp Story ontdekken: kinderen van 6 tot 12 jaar kunnen het parcours volgen met een boekje vol spelletjes en zoekopdrachten. Hierdoor neemt het aantal jongere bezoekers toe. Afgelopen zomer steeg het aantal bezoekers jonger dan 18 met 64% tegenover de zomer van 2024.
The Antwerp Story verwelkomde vandaag zijn 100.000ste bezoeker. Die kreeg een geschenkmand van de Antwerp City Shop met Antwerpse streekproducten en stadsmerchandise.
Schepen voor toerisme Koen Kennis: “Met de vernieuwde Antwerp Story in Het Steen zetten we opnieuw een grote stap om bezoekers én Antwerpenaren onder te dompelen in het rijke verhaal van onze stad. Het Steen is niet alleen een historisch icoon, maar ook een moderne toegangspoort tot alles wat Antwerpen te bieden heeft. Dat we vandaag de 100.000ste bezoeker mogen verwelkomen, bewijst dat deze beleving mensen blijft inspireren. Ik ben bijzonder trots op hoe we geschiedenis, creativiteit en innovatie samenbrengen om Antwerpen nog beter op de kaart te zetten.”
Antwerpse uitvoering
De vernieuwing van The Antwerp Story werd uitgevoerd door het Antwerpse creatieve bureau Haste, die eerder al opdrachten uitvoerden voor VRT en de Verenigde Naties.
Het Steen koos voor Haste vanwege hun vernieuwende aanpak, outside-the-box mentaliteit en oprechte voeling met de stad én The Antwerp Story.
Open tijdens kerstvakantie
The Antwerp Story is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur, ook tijdens de kerstvakantie. Op 25 december en 1 januari is Het Steen wel gesloten.
Tickets zijn te boeken via visit.antwerpen.be/info/the-antwerp-story. Het belevingsparcours is gratis voor kinderen tot 5 jaar en voor wie een Museumpas of Antwerp City Pass heeft. Ook bezoekers met een A-kaart krijgen korting.
In de mediagalerij vind je verschillende beelden van The Antwerp Story. Opgelet: deze beelden zijn uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.
%20Matthias%20De%20Boeck.jpg)
%20Matthias%20De%20Boeck.jpg)
%20Sigrid%20Spinnox.jpg)
%20Sigrid%20Spinnox.jpg)
%20Sigrid%20Spinnox.jpg)
%20Matthias%20De%20Boeck.jpg)