Update cyberaanval op Stad Antwerpen

Het informaticasysteem van Stad Antwerpen werd in de nacht van 5 op 6 december 2022 getroffen door een cyberaanval. Vele toepassingen zijn opnieuw beschikbaar, maar voor de verwerking van gegevens is er wel achterstand opgelopen. Hierdoor kan de behandelingstermijn oplopen voor bewoners, bezoekers en bedrijven. De prioriteiten liggen in eerste instantie bij het verwerken van die (aan)vragen die de grootste impact hebben op het leven van de burger en diens financiën. Hieronder een overzicht van de belangrijkste stappen die ondertussen genomen werden.

Contact, antwerpen.be en e-loket

  • Burgers kunnen weer bellen of mailen met vragen over de stedelijke dienstverlening, al kunnen de wachttijden en antwoordtermijnen oplopen.
  • De website antwerpen.be is weer helemaal beschikbaar, inclusief de zoekbalk en het navigatiemenu.
  • De meeste e-formulieren zijn weer beschikbaar via het e-loket. De andere worden prioritair behandeld.
  • Burgers kunnen sluikstort, graffiti, schade aan straten… weer online melden.

Stadsloketten

  • Inwoners kunnen opnieuw een afspraak maken, ook de zelfbedieningsloketten zijn beschikbaar.
  • Bewoners kunnen weer attesten, aktes en uittreksels (bv. attest gezinssamenstelling, uittreksel strafregister, geboorteakte of huwelijksakte) aanvragen via het smartloket.
  • Heel wat persoonlijke documenten kan je gratis, makkelijk en veilig afdrukken aan een van de 32 zelfbedieningsloketten in Antwerpen. Breng wel je identiteitskaart en pincode mee.

Afval en recyclage

  • De digitale ophaalkalender is weer beschikbaar.
  • De sorteerstraatjes werken, maar gebruikers kunnen hun sorteerpas nog niet opladen. Daarom kunnen ze tijdelijk onder 0 gaan. Een pasje aanvragen kan via mail naar [email protected].
  • Bewoners kunnen weer een afvalsticker aanvragen.
  • Afspraken maken voor grofhuisvuilophaling kan telefonisch via het stedelijk contactcenter.
  • Een afspraak maken voor het recyclagepark is nog niet mogelijk. Ga er tijdelijk zonder afspraak naar toe. Je kan er betalen met bancontact.

Cultuur

  • In de musea kunnen bezoekers weer tickets met Bancontact of cash betalen en online tickets bestellen. Ze kunnen ook opnieuw A-kaartpunten verzilveren.
  • In de culturele centra kunnen bezoekers cash, via Bancontact of overschrijving betalen.
  • In de bibliotheken werken de zelfuitleentoestellen. Materialen kunnen ook ontleend worden aan de balie. Via mijnbibliotheek.be, de zelfuitleentoestellen of aan de balie kunnen klanten bibmaterialen verlengen. 

Evenementen en feestmateriaal

Kinderopvang

  • De kinderopvangzoeker werkt. Statusupdates en berichten kunnen geraadpleegd worden door je aan te melden.
  • Mijn Kinderopvang, het online portaal voor ouders met een kind bij de stedelijke kinderopvang, werkt weer. Ouders ontvangen wel nog geen facturen.

Mobiliteit en parkeren

  • Aanvragen voor tijdelijke signalisatie en parkeerverbodsborden kunnen weer worden verwerkt.
  • Parkeervergunningen kunnen nog niet worden uitgereikt of verwerkt.
  • Ook voor de lage-emissiezone kunnen nog geen aanvragen ingediend en verwerkt worden. Je kan momenteel geen toelating of dagpas kopen. Meer informatie vind je op www.slimnaarantwerpen.be/lez.

Vergunningen

  • De verwerking van omgevingsvergunningsaanvragen loopt vertraging op.
  • Ook de verwerking van aanvragen voor vastgoedinformatie, nodig bij de verkoop van een pand, loopt vertraging op. 
  • Gedetailleerde info vind je via www.antwerpen.be/vergunningen.

Andere dienstverlening

  • De ombudsvrouw is opnieuw bereikbaar via alle kanalen, waaronder het online contactformulier.
  •  Een A-kaart laten aanmaken of vervangen kan momenteel niet. A-kaartpunten sparen is wel mogelijk. Ook A-kaartbonnen inruilen kan op alle locaties aan de balie, online lukt dit nog niet.
  • Sollicitanten surfen naar job.antwerpen.be voor alle vacatures en om te solliciteren.

Een actueel overzicht van de impact op de dienstverlening is beschikbaar op www.antwerpen.be/cyberaanval. 

Door de cyberaanval is er wel een achterstand ontstaan waardoor de verwerkingstijden in sommige gevallen dreigen op te lopen tot meerdere weken. Als stadsbestuur doen we er alles aan om de aanvragen zo snel als mogelijk te verwerken. We beseffen dat de gevolgen voor sommigen impactvol kunnen zijn, excuseren ons hiervoor maar vragen onze klanten om begrip en geduld. 

Verder inzetten op cyberveiligheid

Stad Antwerpen werkte de voorbije weken dag en nacht om de digitale werkomgeving verder te beveiligen en snel een aantal belangrijke zaken te realiseren. De laptops van het personeel werden gecleand en verder beveiligd. De Office 365-omgeving werd versneld verder uitgerold en voorzien van bijkomende veiligheidsmaatregelen.

De versnelde verdere uitrol van het voorziene en degelijke cyberveiligheidsprogramma is de volgende maanden en jaren een absolute prioriteit. Zo worden stadsmedewerkers verder gesensibiliseerd over cyberveiligheid en de gevaren van phishing. Het gehele IT-landschap van de stad wordt geoptimaliseerd. Kwetsbaarheden kunnen evenwel nooit volledig worden uitgesloten, al worden risico’s maximaal ingeperkt.

Erica Caluwaerts Schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken

 

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.