Stap dichter bij heraanleg Paardenmarkt
Het Antwerpse schepencollege keurde de omgevingsvergunning voor de heraanleg van de Paardenmarkt goed. Daarmee komt de uitvoering van dit project van het district Antwerpen dichterbij. De werken starten als alles vlot verloopt volgend voorjaar.
De nieuwe Paardenmarkt wordt veiliger, groener, en aangenamer om te vertoeven. Nu krijgen de werken dus officieel groen licht. In het ontwerp is veel aandacht besteed aan de woonkwaliteit in de straat.
Districtsburgemeester Paul Cordy: “Van een brede doorgangsweg wordt de Paardenmarkt omgevormd tot een aangename woon-, wandel- en winkelstraat met veel groen en veel ruimte voor de voetpaden, wat onder meer voor de aanwezige horeca veel extra mogelijkheden geeft. Het gedeelte tussen de Hessenbrug en de Varkensmarkt wordt als woonerf aangelegd, zodat de verblijfsruimte hier optimaal kan benut worden.”
Groenontwerp
Districtsschepen voor groenvoorziening Tom Van den Borne: "In de volledige straat komen er nieuwe en grotere plantvakken met een mix van planten en bomen. Regenwater wordt maximaal opgevangen in de plantvakken in plaats van recht naar de riolering te stromen. De bestaande bomen worden zo veel mogelijk behouden (77 van de 91) en krijgen meer ruimte om te groeien. Daarnaast worden er 30 nieuwe bomen aangeplant. Daarvan krijgen er 8 de ruimte om te blijven groeien als toekomstboom."
Beleving
De buurt krijgt er heel wat verblijfsruimte bij, met een aantal aangename zitplekken tussen het groen (behalve kant Varkensmarkt), en een pleinruimte aan de Sint-Antoniuskerk. De kinderen van de buurt krijgen speelvoorzieningen, in het woonerf kan feestverlichting worden aangesloten, en er is meer plaats voor terrassen voorzien.
Zone 30 en woonerf
Er wordt ingezet op verkeersveiligheid, met een zone 30 van de Leien tot aan het kruispunt met de Hessenbrug, en een woonerf op het stuk tussen de Hessenbrug en de Varkensmarkt.
Het woonerf krijgt drie grote groenvakken, onderbroken door halfverharde stroken. De groenvakken zorgen ervoor dat het verkeer niet in één rechte lijn kan rijden, en dus automatisch vertraagt.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “We voorzien op de vernieuwde Paardenmarkt een mix van mobiliteitsopties. Zo blijven de Velo-stations, maar verhuizen ze naar verderop in de straat. Daarnaast installeren we dropzones voor deelmobiliteitssystemen en extra fietsbeugels. Deze heraanleg past in onze ambitie om de 16de-eeuwse binnenstad zoveel mogelijk als wandelgebied te profileren.”
Timing
De verdere leiding en communicatie over dit project zit bij district Antwerpen. De volgende fase is de aanbestedingsprocedure om de aannemer die de werken zal uitvoeren aan te duiden. Als alles vlot verloopt gaan de werken in het voorjaar van 2025 van start.