Stad roept inwoners in campagne Allemaal Antwerpenaar op om te reageren bij discriminatie

Stad roept inwoners in campagne Allemaal Antwerpenaar op om te reageren bij discriminatie

Op dinsdag 21 maart, de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, lanceert stad Antwerpen de vervolgcampagne Allemaal Antwerpenaar. Deze campagne, die oproept altijd te reageren bij voorvallen van discriminatie, zal zichtbaar zijn in het straatbeeld, in openbare instellingen maar ook bij verschillende bedrijven, organisaties en online. Want discriminatie, racisme en (seksuele) intimidatie zijn helaas nog steeds een realiteit. De campagne geeft bruikbare tips zodat mensen leren hoe ze op een gepaste manier kunnen reageren. Stad Antwerpen bouwt zo samen met haar inwoners aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn.  

Op dinsdag 21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Stad Antwerpen lanceert op deze symbolische dag haar vervolgcampagne Allemaal Antwerpenaar en roept inwoners op om altijd te reageren bij gevallen van discriminatie. ​

Manieren om te reageren

Veel mensen die getuige zijn van discriminatie, keuren zo’n discriminerend gedrag af. Ze willen wel opkomen voor de ander, maar twijfelen of weten niet hoe. Deze campagne wil Antwerpenaren aanzetten altijd te reageren, en toont dat reageren op verschillende manieren kan. De stad verwijst hiervoor naar 5 bruikbare tips.  

Schepen voor gelijke kansen Karim Bachar: “Ik geloof dat elke Antwerpenaar wel wil ingrijpen bij het zien van discriminatie, racisme of intimidatie, maar soms gewoon niet weet hoe. Daarom is deze campagne zo belangrijk. We geven concrete tips over hoe je op een veilige manier voor de ander kan opkomen. Want een kleine actie kan een groot verschil maken.”
Story image

Campagne Allemaal Antwerpenaar

Vanaf dinsdag 21 maart staat er tien dagen lang een photobooth op de Groenplaats, waar iedereen die wil een selfie kan nemen en zo kan tonen dat ze willen opkomen voor elkaar. Die foto’s verschijnen ter plaatse op een grote fotomuur in een mozaïek met andere selfies. De stad voorziet deze symbolische actie om de campagneboodschap te versterken en te tonen hoeveel mensen zich kunnen vinden in de boodschap van Allemaal Antwerpenaar. 

Via een interactieve quiz op www.allemaalantwerpenaar.be kunnen deelnemers ontdekken welk reageertype ze zijn, en krijgen ze tips op maat. Antwerpenaren kunnen ook leren reageren via een laagdrempelige e-learning. Hierin kunnen ze aan de hand van diverse voorvallen oefenen en krijgen ze heel wat tips en inzichten mee in een aantrekkelijke mix van beeld- en luisterfragmenten. 

Tijdens de campagne worden meer dan 470 toolkits met affiches, raamstickers, stickervellen en toegang tot de quiz en e-learning verspreid. Zowel Antwerpse culturele instellingen, bibliotheken als sportclubs, sociale centra, jeugdorganisaties, scholen en hulpdiensten en alles daartussen tonen hiermee massaal aan dat ze de boodschap van Allemaal Antwerpenaar mee uitdragen. Ook heel wat externe organisaties, zoals bedrijven, clubs en hogescholen waren meteen erg enthousiast en sprongen mee op de kar.  

De campagne is een samenwerking van stad Antwerpen met Atlas, Integratie en Inburgering. 

Schepen voor marketing en communicatie Erica Caluwaerts: “Antwerpen bouwt aan een samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn. Discriminatie, racisme en intimidatie hoort hier niet thuis. Zoals elk jaar tonen we via de campagne “Allemaal Antwerpenaar” dat opkomen voor elkaar belangrijk is en op die manier verlagen we de drempel om te reageren.”

Samen het verschil maken

Stad Antwerpen neemt zelf initiatieven om inwoners te helpen zich 100% Antwerpenaar te voelen, bijvoorbeeld het toegankelijker maken van verschillende gebouwen en openbare ruimtes en mensen met een beperking ondersteunen.  

De stad zet ook in op het aanpakken van discriminatie op de huurwoning- en arbeidsmarkt, het versterken van vrouwen met migratieachtergrond, en het ondersteunen van acties zodat de LGBTQIA+-gemeenschap zich thuis voelt in Antwerpen.  

Hoe meer Antwerpenaren reageren, hoe sterker de impact van alle initiatieven die de strijd aangaan tegen discriminatie, racisme en intimidatie.
​Meer info is te vinden op www.allemaalantwerpenaar.be


In de mediagalerij vindt u beeldmateriaal aangaande deze campagne. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Karim Bachar Schepen bevoegd voor gelijke kansen, integratie en inburgering en samenlevingsopbouw
Erica Caluwaerts Schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken
Jeroen Visser Woordvoerder schepen Karim Bachar
Jeremy Stefens Kabinetschef schepen Erica Caluwaerts

Copyright headerbeeld: Lucid

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.