Skip to Content
Stad helpt jongeren reageren op seksuele intimidatie

Stad helpt jongeren reageren op seksuele intimidatie

Ook in Antwerpen worden jongeren geconfronteerd met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageren ze het best als getuige? Deze vraag beantwoordt de stad met een gerichte campagne.

91% van de meisjes en 28% van de jongens tussen 15 en 24 jaar in Antwerpen, Brussel en Charleroi ervaarden al seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het gaat onder andere over nafluiten op straat, opmerkingen over het uiterlijk, langdurig aanstaren of ongewenste aanrakingen (Safer Cities Rapport 2019, Plan International). Dat heeft een grote impact op hun dagelijkse leven. Want jongeren die worden geconfronteerd met intimiderend gedrag voelen zich sterk beperkt in hun vrijheid. Ze passen bijvoorbeeld hun kledij aan, kiezen andere wandelroutes naar school of vermijden bepaalde plekken.  

Focus op omstaanders

Daarom start de stad Antwerpen met een gerichte campagne naar jongeren. Ze focust hierbij op de omstaanders van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Belangrijk, want uit het Safer Cities Rapport blijkt dat slechts 3% van de bevraagde Antwerpse slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag hulp kreeg van omstaanders.

Schepen voor gelijke kansen Karim Bachar: ”De meeste jongeren keuren intimiderend gedrag af, maar weten niet hoe ze er gepast op moeten reageren als ze er getuige van zijn. Of ze willen wel ingrijpen, maar zijn bang om zelf slachtoffer te worden. We bieden hen nu de handvatten aan om dit wel te kunnen en te durven. Want een actie van een omstaander kan een groot verschil maken voor het slachtoffer.”
Schepen voor economie, marketing en communicatie Claude Marinower: "Het is als het ware onze burgerplicht om in te grijpen bij intimiderend gedrag. Jammer genoeg gebeurt dit in de praktijk nog te weinig en dat is waar we met deze campagne op willen focussen. Zie je dat iemand lastig gevallen wordt, grijp dan in. Dat is de boodschap die we willen brengen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak het eerste slachtoffer zijn, maar ook de eerste hulplijn kunnen zijn. Daarom doen we een extra inspanning om de campagne ook breed uit te hangen in scholen."

5 A’s om gepast te reageren

Via een communicatiecampagne krijgen jongeren informatie en tips over 5 manieren om te reageren op seksuele intimidatie. De stad bouwt hiermee verder op de 5 A’s die Sensoa vzw recent lanceerde met de campagne #WijGrijpenIn:

  • Anderen betrekken: de hulp van anderen inroepen
  • Afleiding creëren: de aandacht weghalen van de gebeurtenis
  • Afzonderen: het slachtoffer fysiek uit de situatie halen
  • Aanspreken: de dader en/of het slachtoffer aanspreken
  • Aanwezig blijven: de situatie in het oog houden en achteraf het slachtoffer ondersteunen

5 video’s tonen hoe jongeren bovenstaande A’s kunnen gebruiken om intimiderend gedrag te stoppen, escalatie te vermijden en het slachtoffer te ondersteunen. Tegelijk krijgen daders en andere omstaanders het signaal dat intimidatie nooit oké is.

De video’s worden verspreid via socialemediakanalen zoals Tiktok, Snapchat en Instagram, en via QR-codes op affiches in jeugdlocaties, horeca en onderwijsinstellingen. Diverse jongerengroepen gaven vooraf hun mening over het campagnemateriaal. Hou de komende maand ook de socialmediakanalen van influencers Chrostin (Christina De Witte) en The Narcist (Sarah Dimani) in de gaten. Zij zullen relevante content delen in hun stories. 

Bekijk de andere video's hier.

Samen met jeugdorganisaties

Om het probleem op lange termijn aan te pakken en het taboe errond te doorbreken, start de stad met een vormingsaanbod op maat van jongeren en jeugdorganisaties. Ze werkt daarvoor nauw samen met Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, en Pimento, een kenniscentrum gespecialiseerd in het versterken van jongeren en hun begeleiders.

“Seksueel grensoverschrijdend gedrag is een thema dat ook bij jongeren heel erg leeft”, zegt schepen voor jeugd Jinnih Beels. “Erover praten is belangrijk, daarin zijn onze jeugdorganisaties en scholen cruciale partners om hen te ondersteunen en te begeleiden. Met de vormingen bieden we ze de nodige tools om met jongeren in dialoog en aan de slag te kunnen gaan. ”

Pimento biedt jongeren een gratis en gevarieerd aanbod aan, van een eenmalige opleiding tot een langer vormingstraject over thema’s zoals weerbaarheid, grenzen herkennen en reageren als omstaander.

Jeugdorganisaties en koepels van eerstelijns jongerenverenigingen kunnen online een 'train the trainer'-opleiding van Sensoa vzw volgen. Zo kunnen zij hun eigen jongeren stimuleren om in te grijpen als ze omstaander zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Meer info ver deze vormingen staat op www.allemaalantwerpenaar.be.

Allemaal Antwerpenaar

Deze actie naar jongeren past volledig binnen ‘Allemaal Antwerpenaar’, het verhaal van de stad dat de strijd aanbindt met racisme, intimidatie en discriminatie, zodat elke inwoner zich 100% Antwerpenaar kan voelen en helemaal zichzelf kan zijn. Op www.allemaalantwerpenaar.be vind je verhalen van Antwerpenaren, informatie over verschillende thema's en inspiratie om mee te werken aan zo’n stad.


Download hier de verschillende affiches van deze campagne:

Affiche_Omstaanders_1.pdf 549 KB Affiche_Omstaanders_2.pdf 550 KB Affiche_Omstaanders_3.pdf 549 KB Affiche_Omstaanders_4.pdf 550 KB Affiche_Omstaanders_5.pdf 550 KB

 

Karim Bachar Schepen bevoegd voor gelijke kansen, integratie en inburgering en samenlevingsopbouw
Jinnih Beels Schepen bevoegd voor onderwijs en jeugd
Sarah Lal Woordvoerder schepen Karim Bachar

Stad Antwerpen maakt gebruik van een nieuw verzendsysteem voor perscommunicatie. Voortaan kan je alle verstuurde persberichten ook raadplegen in onze nieuwsruimte op pers.antwerpen.be. Daar zullen ook telkens de dagordes college, gemeenteraad en gemeenteraadscommissies gepost worden.

 

 

 

 

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.