Stad breidt dropzones voor deelvoertuigen op en rond Meir uit

Stad breidt dropzones voor deelvoertuigen op en rond Meir uit

Stad Antwerpen startte twee jaar geleden met het afbakenen van gebieden waar gebruikers hun deelvoertuig niet mogen parkeren (no park zones) samen met gemarkeerde zones waar gebruikers het voertuig móeten parkeren (dropzones). Uit ervaring blijkt nu dat de combinatie van grote no park zones met daarin voldoende dropzones de hinder van gestalde deelvoertuigen sterk verlaagt. Daarom rolt de stad het komende jaar extra no park en dropzones uit, met de focus op winkelgebieden en wijken die kampen met overlast door deelvoertuigen. Het winkelgebied op en rond de Meir is eerst aan de beurt.

Het gebruik van deelvoertuigen zonder vaste stalplaats, zoals fietsen, bromfietsen en steps, is de laatste jaren sterk gestegen. De exploitatie van deze deelsystemen is gereglementeerd door de stad, om de openbare orde en veiligheid te vrijwaren en een wildgroei en overaanbod te voorkomen. Het reglement voorziet dat de stad zones kan vastleggen waar het verboden is om deelsteps en -fietsen of -bromfietsen te gebruiken (no go zones) of achter te laten (no park zones), of waar het aangeraden is om ze te stallen (dropzones).

Momenteel is er in de omgeving van het station Antwerpen-Centraal en rond de Grote Markt al een no park zone van kracht. De Meir is momenteel een slow speed zone. De stad zal op en rond de Meir nu bijkomende dropzones markeren, waarna dat gebied ook een no park zone wordt.

Toekomstige no park zone op en rond de Meir
Toekomstige no park zone op en rond de Meir
Schepen voor mobiliteit en middenstand Koen Kennis: "Dit is geen maatregel tégen deelvoertuigen, niet tegen fietsers, niet tegen steppers. We doen dit omdat mensen die komen winkelen of flaneren in het hart van de stad dat op hun gemak moeten kunnen doen. Om diezelfde reden plaatsten we recent infoborden op de Meir, waarmee we fietsers en steppers vragen om af te stappen bij grote drukte."

Plaatsbepaling van dropzones

Bij de bepaling van dropzones houdt de stad maximaal rekening met de nabijheid van multimodale knooppunten of belangrijke toeristische trekpleisters. Ze monitort de zones via data van de aanbieders, en evalueert voortdurend op welke locaties er meer moeten komen. 

Ter hoogte van onderstaande locaties worden vanaf april nieuwe dropzones gemarkeerd:

  • Hopland 57 en 45;
  • Schuttershofstraat 47;
  • Suikerrui 13 en 14;
  • Kleine Markt 10;
  • Lombardenvest 2, 14 en 80;
  • Huidevettersstraat 37;
  • Eiermarkt 43;
  • Meirbrug 2;
  • Groenplaats 43;
  • Meir 54 en 84;
  • Jezusstraat 2.

Verschillende soorten dropzones

De stad zal op deze plekken verschillende soorten dropzones voorzien: voor gemengd gebruik (step, fiets en/of bromfiets) of per voertuigtype (enkel voor step, enkel voor fiets, enkel voor bromfiets). Ze worden vormgegeven via witte kaders op de grond met het woord ‘dropzone’ en een pictogram van de toegelaten voertuigen, met een infobord ernaast. De zones voor een specifiek voertuigtype hebben verticale vakken om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.


De illustratieve foto van boven dit bericht en het kaartje met de toekomstige no park zone zijn te vinden in de mediagalerij. Dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor gebruik door de pers.

Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Dirk Vermeiren Woordvoerder schepen Koen Kennis
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, idee├źn, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.