Stad Antwerpen publiceert mobiliteitscijfers van voorbije 15 jaar 

Zoals elke twee jaar zet Slim naar Antwerpen de belangrijkste evoluties in de regionale mobiliteit in een trendrapport. De kerncijfers gaan overal in stijgende lijn. Zowel het aantal inwoners, jobs, dagtoeristen, voertuigen, verplaatsingen als de hoeveelheid file steeg de voorbije jaren. De uitdaging voor de modal shift 50/50, waarbij de stad streeft naar maximaal 50% autoverplaatsingen in en rond Antwerpen tegen 2030, blijft dus bestaan.  

Opvallende trends 

De stad groeit, dus het aantal verplaatsingen neemt toe. Het inwonersaantal is met 5% gestegen ten opzichte van 2019. ​ 

1 op de 3 Antwerpse huishoudens heeft ondertussen een elektrische fiets, dat is iets meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2019. ​ 

De telpalen registreerden 33% meer fietsers tussen 2019 en 2024. Vorig jaar passeerden langs alle 16 werkende telpalen net geen 15 miljoen fietsers.  

Maar ook op de Antwerpse Ring is er een toename gemeten, de filelengte is er 24% hoger dan in 2019. 

Fiets blijft meest populaire vervoersmiddel ​ 

De cijfers tonen in 2024 dat voor woon-werkverkeer en vrijetijdsverkeer de fiets het blijft winnen van de auto, net zoals in 2023. 40,3% van de Antwerpenaren gaat met de fiets naar het werk, 45,1% naar school en 42,8% naar een activiteit in de vrije tijd. Daarmee scoort de fiets hoger dan elk ander vervoersmiddel in de modal split. ​ 

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Vorig jaar passeerden net geen 15 miljoen fietsers de 16 telpalen. Op vijf jaar werden zo maar liefst 33% meer fietsers geregistreerd. De fiets scoort voor zowel woon-werkverkeer als vrijetijdsverkeer hoger dan elk ander vervoersmiddel in de modal split. Kortom, Antwerpen fietst en doet dat massaal. En steeds meer elektrisch, want in 2019 gebruikte 1 op de 6 Antwerpse huishoudens een elektrische fiets, vandaag zitten we al aan 1 op 3.

De auto blijft de tweede keuze naar het werk (38,6%) en in de vrije tijd (32,3%). ​ 

Voor scholieren is na de fiets het openbaar vervoer (35%) de meest populaire keuze. Dat cijfer is gestegen ten opzichte van 2023 (27,8%). ​ 

Watervervoer over de Schelde telde meer dan 1,6 miljoen passagiers in 2024 en blijft een aantrekkelijke alternatief binnen de modal shift. Daarnaast valt het op dat er meer te voet naar school wordt gegaan. Dat aandeel is bijna verdubbeld ten opzichte van 2022

Geografische verschillen 

Het verschil in de modal split tussen werknemers in de stad ten opzichte van de (ruimere) vervoerregio Antwerpen is in 2024 nog altijd significant. 

- In de stad pendelde 43% van de werknemers met de auto en in de vervoerregio 56%. ​ 

- 35% van de werknemers in de stad fietst naar het werk ten opzichte van 29% in de vervoerregio. ​ 

- Ook in het gebruik van het openbaar vervoer is er een verschil: 15% van de werknemers in de stad pendelt met het openbaar vervoer en 6% in de vervoerregio. ​ 

Deelmobiliteit als vaste waarde 

Deelmobiliteit is al jaren een vaste waarde in het mobiliteitsaanbod in Antwerpen. Dat tonen ook de cijfers van 2024. De stad telde eind vorig jaar 4560 Velo-deelfietsen, 1225 andere deelfietsen, 2000 deelsteps en 81.954 gebruikers van 1531 deelauto’s. Alle deelmobiliteit samen was in 2024 goed voor meer dan 11 miljoen ritten. ​ 

Schepen Kennis: “In het grotere verhaal van de modal shift speelt de deelmobiliteit een grote rol, met maar liefst 11 miljoen ritten opgeteld in 2024, maar ook het watervervoer, met 1,6 miljoen passagiers in 2024. Ook bijzonder positief nieuws is de verdubbeling op 3 jaar tijd van het aantal scholieren dat te voet naar school trekt. Uiteraard blijft mobiliteit binnen (en naar en van) een grootstad een ingewikkeld kluwen, maar deze positieve cijfers geven energie om slim verder te blijven sleutelen aan de modal shift.” ​

Infrastructuur op maat 

De stad bouwde de voorbije jaren verder aan een verbeterde infrastructuur. Antwerpen telt intussen in totaal 780 kilometer trage wegen waar geen gemotoriseerd vervoer mag komen, waaronder 581 kilometer fietspaden en fietswegen. Daarnaast ​ liggen er 22 kilometer fietsstraten in Antwerpen. ​ 

Aan de hand van Strava ziet de stad een indicatie van (de evolutie van) populaire fietsassen. Zo komen bijvoorbeeld de fietssnelwegen meer en meer naar voor als belangrijke assen. ​ 

Stad Antwerpen investeerde ook verder in elektrisch rijden. Het aantal publieke laadpunten is gestegen van 14 in 2016 naar 2528 in 2024, waarvan 52 snelladers. ​ 

Volledig rapport 

Het volledige datarapport met de belangrijkste mobiliteitscijfers van de afgelopen 15 jaar is online beschikbaar op https://magazine.slimnaarantwerpen.be/mobiliteitstrends2024


In de mediagalerij staan een aantal afbeeldingen met grafieken en cijfers uit het trendrapport. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

 

Koen Kennis

Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, patrimonium, toerisme en middenstand

Lauranne Van Dongen

Woordvoerder schepenen Koen Kennis en Ken Casier

 

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Antwerpen houdt fontein Park Spoor Noord koel met ijsblokken
Door de aanhoudende warmte neemt de watertemperatuur in fonteinen snel toe. Dat kan zorgen voor een vermindering van de waterkwaliteit. Om te vermijden dat de speelfontein in Park Spoor Noord hierdoor tijdelijk uitgeschakeld moet worden, grijpt AG Vespa deze week in met een opvallende, maar doeltreffende maatregel: het toevoegen van ijsblokken aan het waterreservoir.
pers.antwerpen.be
Website preview
Definitief plan voor openbare ruimte op tunnelkap Jan De Voslei
Stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp voor de vernieuwing van de publieke ruimte op het tunneldak in de Jan De Voslei goed. Dit nieuw stuk openbare ruimte voor bewoners van het Kiel en de Tentoonstellingswijk zal - samen met de verlenging van de overkapping - een onderdeel vormen van het toekomstige Ringpark Zuid. Als alles vlot verloopt start de aanleg begin 2026 en is zijn de werken dat najaar afgerond.
pers.antwerpen.be
Website preview
Voorontwerp Scheldekaaien van Steenplein tot Zuiderterras goedgekeurd 
Het college keurde het voorontwerp goed voor de vernieuwing van de Scheldekaaien van het Steenplein tot het Zuiderterras, ter hoogte van het centrum van Antwerpen. Blikvanger is een grote stadstuin centraal onder de hangars. Ook het verleden van Antwerpen komt in de kijker te staan, door onder andere de middeleeuwse kaaimuur en de historische Bierpoort toegankelijk te maken. De hangars zelf en het wandelterras krijgen een restauratie. Het definitieve ontwerp wordt verwacht tegen de zomer van 2026.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.

Neem contact op met

pers@antwerpen.be

antwerpen.be