Stad Antwerpen publiceert mobiliteitscijfers van voorbije 15 jaar
Zoals elke twee jaar zet Slim naar Antwerpen de belangrijkste evoluties in de regionale mobiliteit in een trendrapport. De kerncijfers gaan overal in stijgende lijn. Zowel het aantal inwoners, jobs, dagtoeristen, voertuigen, verplaatsingen als de hoeveelheid file steeg de voorbije jaren. De uitdaging voor de modal shift 50/50, waarbij de stad streeft naar maximaal 50% autoverplaatsingen in en rond Antwerpen tegen 2030, blijft dus bestaan.
Opvallende trends
De stad groeit, dus het aantal verplaatsingen neemt toe. Het inwonersaantal is met 5% gestegen ten opzichte van 2019.
1 op de 3 Antwerpse huishoudens heeft ondertussen een elektrische fiets, dat is iets meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2019.
De telpalen registreerden 33% meer fietsers tussen 2019 en 2024. Vorig jaar passeerden langs alle 16 werkende telpalen net geen 15 miljoen fietsers.
Maar ook op de Antwerpse Ring is er een toename gemeten, de filelengte is er 24% hoger dan in 2019.
Fiets blijft meest populaire vervoersmiddel
De cijfers tonen in 2024 dat voor woon-werkverkeer en vrijetijdsverkeer de fiets het blijft winnen van de auto, net zoals in 2023. 40,3% van de Antwerpenaren gaat met de fiets naar het werk, 45,1% naar school en 42,8% naar een activiteit in de vrije tijd. Daarmee scoort de fiets hoger dan elk ander vervoersmiddel in de modal split.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Vorig jaar passeerden net geen 15 miljoen fietsers de 16 telpalen. Op vijf jaar werden zo maar liefst 33% meer fietsers geregistreerd. De fiets scoort voor zowel woon-werkverkeer als vrijetijdsverkeer hoger dan elk ander vervoersmiddel in de modal split. Kortom, Antwerpen fietst en doet dat massaal. En steeds meer elektrisch, want in 2019 gebruikte 1 op de 6 Antwerpse huishoudens een elektrische fiets, vandaag zitten we al aan 1 op 3. ”
De auto blijft de tweede keuze naar het werk (38,6%) en in de vrije tijd (32,3%).
Voor scholieren is na de fiets het openbaar vervoer (35%) de meest populaire keuze. Dat cijfer is gestegen ten opzichte van 2023 (27,8%).
Watervervoer over de Schelde telde meer dan 1,6 miljoen passagiers in 2024 en blijft een aantrekkelijke alternatief binnen de modal shift. Daarnaast valt het op dat er meer te voet naar school wordt gegaan. Dat aandeel is bijna verdubbeld ten opzichte van 2022.

Geografische verschillen
Het verschil in de modal split tussen werknemers in de stad ten opzichte van de (ruimere) vervoerregio Antwerpen is in 2024 nog altijd significant.
- In de stad pendelde 43% van de werknemers met de auto en in de vervoerregio 56%.
- 35% van de werknemers in de stad fietst naar het werk ten opzichte van 29% in de vervoerregio.
- Ook in het gebruik van het openbaar vervoer is er een verschil: 15% van de werknemers in de stad pendelt met het openbaar vervoer en 6% in de vervoerregio.
Deelmobiliteit als vaste waarde
Deelmobiliteit is al jaren een vaste waarde in het mobiliteitsaanbod in Antwerpen. Dat tonen ook de cijfers van 2024. De stad telde eind vorig jaar 4560 Velo-deelfietsen, 1225 andere deelfietsen, 2000 deelsteps en 81.954 gebruikers van 1531 deelauto’s. Alle deelmobiliteit samen was in 2024 goed voor meer dan 11 miljoen ritten.
Schepen Kennis: “In het grotere verhaal van de modal shift speelt de deelmobiliteit een grote rol, met maar liefst 11 miljoen ritten opgeteld in 2024, maar ook het watervervoer, met 1,6 miljoen passagiers in 2024. Ook bijzonder positief nieuws is de verdubbeling op 3 jaar tijd van het aantal scholieren dat te voet naar school trekt. Uiteraard blijft mobiliteit binnen (en naar en van) een grootstad een ingewikkeld kluwen, maar deze positieve cijfers geven energie om slim verder te blijven sleutelen aan de modal shift.”
Infrastructuur op maat
De stad bouwde de voorbije jaren verder aan een verbeterde infrastructuur. Antwerpen telt intussen in totaal 780 kilometer trage wegen waar geen gemotoriseerd vervoer mag komen, waaronder 581 kilometer fietspaden en fietswegen. Daarnaast liggen er 22 kilometer fietsstraten in Antwerpen.
Aan de hand van Strava ziet de stad een indicatie van (de evolutie van) populaire fietsassen. Zo komen bijvoorbeeld de fietssnelwegen meer en meer naar voor als belangrijke assen.
Stad Antwerpen investeerde ook verder in elektrisch rijden. Het aantal publieke laadpunten is gestegen van 14 in 2016 naar 2528 in 2024, waarvan 52 snelladers.

Volledig rapport
Het volledige datarapport met de belangrijkste mobiliteitscijfers van de afgelopen 15 jaar is online beschikbaar op https://magazine.slimnaarantwerpen.be/mobiliteitstrends2024.
In de mediagalerij staan een aantal afbeeldingen met grafieken en cijfers uit het trendrapport. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.
Koen Kennis
Lauranne Van Dongen