Slim naar Antwerpen rolt campagne ’30 dagen minder wagen’ uit via werkgevers

De maand juni staat bij Slim naar Antwerpen helemaal in het teken van ’30 dagen minder wagen’. Daarmee sluit de stad zich aan bij de gelijknamige campagne van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Antwerpen ondersteunt daarbij specifiek werkgevers: zij inspireren en stimuleren hun medewerkers om in juni te kiezen voor slimme vervoersalternatieven. Vandaag vond het startevenement plaats op het Zuid.

Met haar algemene werkgeversaanpak helpt Slim naar Antwerpen bedrijven in de stad om een slim mobiliteitsbeleid uit te stippelen. De werkgevers krijgen advies op maat, en inzichten in het verplaatsingsgedrag van hun werknemers en het potentieel voor slimme verplaatsingen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun werknemers gratis (elektrische) fietsen, speedpedelecs en openbaar vervoer laten uitproberen. Of bereikbaarheidsadvies krijgen, een fietskorting voor werknemers, advies over telewerken… . Al 127 werkgevers zijn aangesloten bij Slim naar Antwerpen, goed voor bijna 57.500 werknemers.

Aftrap campagne

In juni wil de stad deze samenwerkingen een extra boost geven, met een speciaal aanbod in het kader van de campagne ’30 dagen minder wagen’. Slim naar Antwerpen hoopt zo ook andere werkgevers over de streep te trekken om zich aan te sluiten bij de werking van Slim naar Antwerpen.

De aftrap werd vandaag gegeven tijdens een startevenement bij Bank Van Breda, één van de bedrijven die reeds samenwerken met Slim naar Antwerpen. Daarop waren mobiliteitscoördinatoren en HR-medewerkers van verschillende bedrijven aanwezig. De geïnteresseerden volgden een praktijkgerichte workshop over fietsen voor werkgevers. Ook was er een probeersessie veilig en vaardig fietsen met speedpedelecs en elektrische fietsen (in samenwerking met de Stichting Vlaamse Verkeerskunde). Daarnaast waren verschillende aanbieders van mobiliteitsoplossingen van de partij. Zo wil de stad werkgevers en aanbieders bij elkaar brengen en samenwerkingen stimuleren.

Welzijn en persoonlijk reisadvies

Welzijn op de werkvloer is belangrijker dan ooit, ook dat thema mag dus niet ontbreken in de campagne. Op 16 juni organiseert Slim naar Antwerpen voor werkgevers een interactieve workshop over actieve mobiliteit en welzijn, en hoe een organisatie ervoor kan zorgen dat medewerkers meer bewegen.

In de loop van juni geven de bereikbaarheidsmanagers van Slim naar Antwerpen persoonlijk (digitaal) reisadvies. Medewerkers van aangesloten werkgevers die graag hun woon-werktraject herbekijken ontdekken welke mogelijkheden ze allemaal hebben om op het werk te geraken.

Verder wordt het programma communicatief ondersteund door inspirerende getuigenissen gedurende de hele maand. Enthousiaste gebruikers en werkgevers vertellen over hun ervaringen, mobiliteitsoplossingen en tips.

Kennismaken met Mobility-as-a-Service

Slim naar Antwerpen werkt niet alleen samen met werkgevers, maar ook met mobiliteitsaanbieders. Deze campagne is een mooie opportuniteit om beide partijen bij elkaar te brengen en samenwerkingen te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is Mobility-as-a-Service (MaaS), waarbij verschillende vervoersmogelijkheden gecombineerd worden in één app. Met de nieuwe Whim mobiliteitsvouchers kunnen werkgevers MaaS op een laagdrempelige manier uitproberen. Met steun van Slim naar Antwerpen kopen werkgevers nu mobiliteitskrediet ter waarde van 65 euro voor slechts 40 euro. Ook de diensten van Olympus Mobility, Skipr, Commuty en Vaigo kunnen tijdelijk met korting uitgeprobeerd worden dankzij een eerdere projectoproep van Slim naar Antwerpen.

“In de Antwerpse regio is er een breed palet aan mobiliteitsoplossingen. Met deze campagne willen we alle mogelijkheden in de kijker zetten en in het bijzonder het gecombineerd aanbod. Steeds vaker verplaatsen mensen zich niet langer met één vervoersmodus, maar multimodaal. Om die verplaatsingen voor de eindgebruiker nog gemakkelijker te maken zetten we de verschillende Mobility-as-a-Service-operatoren in de kijker,” aldus schepen voor mobiliteit Koen Kennis.

Alle informatie over de campagne is ook te vinden op www.sna.be, klik hier voor de rechtstreekse link.

Koen Kennis (2019 - 2024)

Schepen (2019-2024) bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Maarten Vanderhenst

Kabinetschef schepen Kennis

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Antwerpen houdt fontein Park Spoor Noord koel met ijsblokken
Door de aanhoudende warmte neemt de watertemperatuur in fonteinen snel toe. Dat kan zorgen voor een vermindering van de waterkwaliteit. Om te vermijden dat de speelfontein in Park Spoor Noord hierdoor tijdelijk uitgeschakeld moet worden, grijpt AG Vespa deze week in met een opvallende, maar doeltreffende maatregel: het toevoegen van ijsblokken aan het waterreservoir.
pers.antwerpen.be
Website preview
Stad Antwerpen publiceert mobiliteitscijfers van voorbije 15 jaar 
Zoals elke twee jaar zet Slim naar Antwerpen de belangrijkste evoluties in de regionale mobiliteit in een trendrapport. De kerncijfers gaan overal in stijgende lijn. Zowel het aantal inwoners, jobs, dagtoeristen, voertuigen, verplaatsingen als de hoeveelheid file steeg de voorbije jaren. De uitdaging voor de modal shift 50/50, waarbij de stad streeft naar maximaal 50% autoverplaatsingen in en rond Antwerpen tegen 2030, blijft dus bestaan.
pers.antwerpen.be
Website preview
Definitief plan voor openbare ruimte op tunnelkap Jan De Voslei
Stad Antwerpen keurde het definitieve ontwerp voor de vernieuwing van de publieke ruimte op het tunneldak in de Jan De Voslei goed. Dit nieuw stuk openbare ruimte voor bewoners van het Kiel en de Tentoonstellingswijk zal - samen met de verlenging van de overkapping - een onderdeel vormen van het toekomstige Ringpark Zuid. Als alles vlot verloopt start de aanleg begin 2026 en is zijn de werken dat najaar afgerond.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.

Neem contact op met

pers@antwerpen.be

antwerpen.be