Ruimtelijk uitvoeringsplan voor omgeving aanlandingsplaats Scheldebrug op rechteroever

Het Antwerpse college keurde de proces- en startnota goed voor een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) D’Herbouville. De stad grijpt de toekomstige realisatie van de Scheldebrug aan om de ruimte op rechteroever onder en naast die brug op de D’Herbouvillekaai op te waarderen, met onder andere een multifunctioneel gebouw. Het definitieve ontwerp van dit RUP komt er begin 2026, als alles vlot verloopt.

Met de realisatie van de Scheldebrug zal een belangrijke fiets- en wandelknoop net buiten het stadsweefsel gerealiseerd worden. De stad wil op deze strategische locatie nabij de nieuwe fietsbrug de mogelijkheden van functies uitbreiden. Dat om de zone aantrekkelijk en levendig te maken, teneinde het sociale veiligheidsgevoel te verhogen.

Ook de realisatie van het nabijgelegen Ringpark Zuid, de heraanleg van de ernaast liggende Scheldekaaien Nieuw Zuid, en de toekomstige mogelijkheden op de zone voor stedelijke activiteiten, maken deze omgeving een ideale plek om in te richten als een hoogwaardige publieke ruimte.

De stad wil bij de heraanleg van het deel van de kaaien aan de nieuwe brug daarom ook beperkte bebouwing mogelijk maken om bepaalde publieksgerichte functies toe te laten. Deze ontwikkeling helpt om op deze locatie 24/7 een interessante verblijfs- en ontmoetingsplek te creëren. Dit soort gebouw kan al gerealiseerd worden in de zone voor stedelijke activiteiten. Met het RUP D’Herbouville wordt de mogelijke locatie van een dergelijk gebouw uitgebreid tot aan de niet-bebouwbare zone aan de Kennedytunnel, zodat er een kwalitatieve koppeling tussen het gebouw, het openbaar domein op de kaaien, en de aansluitingen op de fiets- en voetgangersnetwerken mogelijk wordt. De realisatie van de fietsbrug zelf behoort niet tot dit RUP.

Afbakening plangebied
Afbakening plangebied

Multifunctioneel cascogebouw

De stad wil de bouw van een polyvalent gebouw mogelijk maken binnen het projectgebied van het huidige RUP.

De activiteiten zullen inspelen op passanten, fietsers en gebruikers van de heringerichte kaaien, de wachtplaats en aanlandingszone van de fietsbrug. Daarnaast kan er ook ingespeeld worden op de behoefte van bijkomende ruimte voor avondfuncties.

Schepen voor mobiliteit en patrimonium Koen Kennis: "De Scheldebrug zal een uiterst belangrijke bijdrage leveren aan de modal shift van stad en regio. Deze fietsbrug zal een aantrekkelijke en veilige verbinding creëren tussen beide oevers en vormt het sluitstuk van een heuse fietsring rond Antwerpen. Zo versterken we de mobiliteit én de leefbaarheid van onze stad. Bovendien willen we hier vlakbij de fietsbrug op rechteroever een gebouw mogelijk maken dat verschillende functies flexibel kan herbergen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan restaurant, café, vrijetijdsvoorzieningen en gemeenschapsfuncties. Dat past perfect in het parochiezaalmodel dat we met ons patrimonium nastreven."
Schepen voor stadsontwikkeling Patrick Janssens: "Met de komst van de Scheldebrug creëren we niet alleen een vlotte verbinding, maar ook een aangename nieuwe ontmoetingsplek in de stad. We willen deze zone ontwikkelen tot een levendige ruimte waar passanten kunnen pauzeren, iets drinken en genieten van de omgeving. Een plek die uitnodigt om even te blijven hangen en de Schelde op een nieuwe manier te beleven."

Infomoment

Op dinsdag 1 april tussen 18.30 en 20.00 uur organiseert de stad een doorlopend openbaar infomoment om de plannen toe te lichten in Circuit, Jef Cassiersstraat 29, 2000 Antwerpen (Nieuw Zuid).

Het definitieve ontwerp van het RUP wordt begin 2026 verwacht. Meer info over dit ruimtelijk uitvoeringsplan komt nog op www.antwerpen.be (zoeken op ‘RUP D’Herbouville’).


In de mediagalerij staat de luchtfoto uit dit persbericht. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Patrick Janssens

Schepen bevoegd voor stadsontwikkeling en wonen

Rebecca Van Remoortere

Woordvoerder schepenen Janssens, Van de Kelder en Bachar

Share

Latest News

Website preview
Stad lanceert nieuwe beweegcampagne
BV’s dagen Antwerpenaren uit om mee(r) te bewegen
pers.antwerpen.be
Website preview
Vernieuwing stationsomgeving Ekeren afgerond 
De stationsomgeving van Ekeren werd volledig heraangelegd, een project waarvoor stad Antwerpen, district Ekeren en NMBS de handen in elkaar sloegen. De Statiestraat kreeg een nieuw profiel tussen de Veltwijcklaan en de spoorbrug. De bestaande stationsparking kreeg een herinrichting en er kwam een nieuwe, groene autoparking aan de overzijde van de sporen langs de Bist. De fietsostrade is nu heel wat breder, en er zijn veel meer fietsparkeerplaatsen. Tot slot zijn er op verschillende plekken kleinschalige stationspleintjes ingericht.
pers.antwerpen.be
Website preview
Nieuwe resultaten over discriminatie op de arbeids- en huurwoningmarkt in Antwerpen
Onderzoek naar discriminatie op de Antwerpse arbeids- en huurmarkt toont aan dat leeftijdsdiscriminatie, discriminatie op basis van fysieke beperking en etnische discriminatie nog steeds voorkomen. De nieuwe resultaten uit praktijktesten van de Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel geven inzicht in de evolutie van de problematiek ten opzichte van eerdere metingen. Stad Antwerpen ontving de resultaten van deze 2 studies, en zal zich blijven inzetten om discriminatie op de arbeids- en huurmarkt tegen te gaan, onder andere door vormingen, e-learnings, informatiecampagnes en individuele opvolging.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.