Ruimtelijk uitvoeringsplan voor innovatieve stadshaven

Woensdag 14 december 2022

Het Antwerpse stadsbestuur keurde de proces- en startnota goed voor een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de innovatieve stadshaven. De stad wil hier toekomstgerichte bedrijvigheid ontwikkelen en de mogelijkheid creëren voor activiteiten zoals sport en recreatie, beroepsgerichte opleidingen, onderzoek & ontwikkeling, horeca en nachtleven. Het definitieve ontwerp van dit RUP komt er volgens de huidige planning in het voorjaar van 2025.

Het plangebied van de innovatieve stadshaven aan Het Eilandje bestaat uit 3 deelgebieden, met elk een eigen identiteit en karakter, gescheiden door watervlakken: Mexico-eiland, Kempeneiland en Steenborgerweert. Daarbij wordt de exacte afbakening (stippellijn) nog geëvalueerd in het kader van het voorontwerp RUP.

Story image

Toekomstgerichte bedrijfszone op grens tussen stad en haven

Het RUP wil duidelijkheid creëren over nieuwe economische tendensen. Bedoeling is om een dynamische proeftuin te ontwikkelen, met een sterke synergie tussen de aanwezige bedrijven. Daarbij zet de stad sterk in op vernieuwende technieken, verdere digitalisering, alternatieve leveringswijzen en circulaire economie. Het plangebied is bovendien geschikt om specifieke beroepsgerichte opleidingen die vandaag moeilijk een plaats vinden in de stad, zinvol samen te brengen in een bedrijvige omgeving. Om zo nieuw talent te ontwikkelen en te binden aan de stad. Bijvoorbeeld een opleiding tot vrachtwagen- of heftruckchauffeur, of bouwgerelateerde opleidingen met zware machines.

Schepen voor haven, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening Annick De Ridder: “De innovatieve stadshaven versterkt de link tussen stad en haven. Hier groeit de proeftuin voor innovatieve water-, haven- of maritiemgebonden maakbedrijven. Hier wordt slim met de ruimte omgesprongen om slimme werkplekken te creëren. De innovatieve stadshaven wordt zo een nieuwe hotspot in de economische motor van Vlaanderen die onze haven is. Een hotspot die heel wat slimme jobs met zich meebrengt."

Gedeeld ruimtegebruik

Het RUP wil een beter ruimtegebruik stimuleren, door de dichtheid te vergroten. Het schetst een flexibel kader voor bouwhoogtes en bouwtypes voor elk deelgebied. Daardoor kunnen verschillende functies in één gebouw samengevoegd en/of gestapeld worden. De gelijkvloerse bouwlaag is de aangewezen locatie voor de fysieke maakindustrie en logistiek. De infrastructuur kan gedeeld worden: denk aan gecentraliseerde toegangswegen, parkeervoorzieningen en infrastructuur, en het delen van ruimtes zoals kantoren, vergaderzalen en refters.

Publieke kades en duurzaam vervoer

De beoogde publieke kades kunnen het gebied toegankelijker en aantrekkelijker maken, met extra aandacht voor een groene inrichting. Om de levendigheid langs deze assen te versterken, onderzoekt het RUP om op niet-gelijkvloerse verdiepingen aanvullende functies toe te laten, die complementair zijn aan de economische basis.

Daarnaast zoekt het ruimtelijke uitvoeringsplan naar duurzame alternatieven voor goederen- en personenvervoer. Enerzijds wil het daarom inzetten op groene energieproductie via zonne-energie of het de toekomstmogelijkheden van het waterstoftankstation. Anderzijds wil het ook ruimtelijk duurzame alternatieven faciliteren. Het RUP wil daarom ‘productieve kades’ voor watergebonden bedrijvigheid definiëren, waardoor in de toekomst uitgebreidere mogelijkheden komen voor watergebonden transport. Daarnaast onderzoekt het om via een aantal van de publieke kades het gebied ook voor fietsers en voetgangers beter te ontsluiten. Dat zowel voor werknemers en bezoekers als voor logistieke belevering via cargofietsen.

Infomoment

Op maandag 13 februari 2023 organiseert de stad een openbaar infomoment om de plannen toe te lichten. Het definitieve ontwerp van het RUP wordt in het voorjaar van 2025 verwacht. Meer info over het RUP innovatieve stadshaven staat op https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/innovatieve-stadshaven/over.


U vindt het kaartje uit dit persbericht in de mediagalerij. Deze afbeelding is enkel bedoeld voor gebruik door de pers.

Annick De Ridder Schepen bevoegd voor haven, stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening en patrimonium en voorzitter van AG Vespa
Joost Houtman Woordvoerder schepen Annick De Ridder
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, idee├źn, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.