Duurzame innovatie bij vernieuwingswerken Kielsbroek
Afgelopen zomer zijn de vernieuwingswerken aan het openbaar domein van het bedrijventerrein Kielsbroek gestart. Stad Antwerpen en water-link i.s.m. Aquafin geven de site een stevige opwaardering met een vernieuwde rijweg met dubbelrichtingsfietspad, een nieuwe gescheiden riolering en extra groen. Het oude asfalt wordt daarbij via een innovatieve methode volledig ter plekke gerecycleerd tot de nieuwe fundering, en sensoren zorgen voor monitoring.
Schepen voor economie Johan Klaps: “De grote schaarste van Antwerpse bedrijventerreinen noopt ons ertoe om de beschikbare ruimte zo slim mogelijk te organiseren. Daarom vormen we Kielsbroek om tot een aantrekkelijkere werklocatie en stimuleren we er het stapelen van bedrijvigheid. Zo wordt het terrein er één van de toekomst, met vooruitstrevende standaarden op vlak van duurzaamheid en leefbaarheid – niet alleen na afloop van de werken, maar ook al tijdens dankzij innovatieve, milieuvriendelijke technieken.”
Tijdens de eerste werken werd het oude asfalt van de eerste werffase afgefreesd, gebroken en gestockeerd. Een speciale machine recycleert dat oude asfalt nu voor 100% plaatselijk tot de nieuwe fundering, wat transportkosten en de milieu-impact vermindert.
Stad Antwerpen werkt voor deze innovatieve techniek, ‘BSM-fundering (Bitumen Stabilised Materials)’ samen met de Universiteit Antwerpen en aannemer Willemen Infra. Ze doen het nodige onderzoek om de juiste verhoudingen en instellingen van de machine te bepalen.
Hoe het werkt:
- Het oude gebroken asfalt gaat in de machine, wordt gemengd met een klein beetje cement, water en een specifiek bindmiddel genaamd schuimbitumen;
- Na een minuut mengen op omgevingstemperatuur komt de fundering er langs de andere zijde uit, wat energiebesparend is, want standaard gebeurt dit op hete temperatuur;
- De nieuwe fundering wordt ingeladen in een asfaltverwerkingsmachine en verspreid.
De voordelen op een rij:
- Door de fundering niet in een productiecentrale te maken, maar plaatselijk op de werf, worden maar liefst 668 vrachtwagenritten uitgespaard. Dat is ongeveer 13.500 kilometer die niet gereden moet worden – of zo goed als een ‘ritje’ van Kielsbroek naar Australië.
- De fundering is sterk en scheurt niet, wat bij een standaard cementgebonden fundering wel het geval is. Hierdoor wordt verwacht dat het bovenliggende asfalt langer meegaat en is het een ideale onderbouw voor een bedrijventerrein met veel vrachtverkeer.
Schepen voor publiek domein en innovatie Ken Casier: “Wat we hier in Kielsbroek doen, is niet zomaar een heraanleg van openbaar domein. Door het oude asfalt ter plaatse te recycleren tot nieuwe fundering, zorgen we voor een circulair proces op de werf zelf. Dit is niet alleen innovatief maar ook duurzaam. Een toonaangevende primeur voor Antwerpen!”

Gerecycleerd asfalt
Een asfaltverharding bestaat uit een toplaag en een onderlaag. In deze heraanleg bestaat de toplaag uit 40% gerecycleerd materiaal en de onderlaag uit 70% recyclage.
In de meeste asfaltmengsels voor toplagen wordt niet gerecycleerd, in onderlagen gemiddeld 40%. Oud asfalt bevat namelijk verouderd bindmiddel en kan niet zomaar hergebruikt worden op een kwaliteitsvolle manier. Door een specifiek verjongingsmiddel toe te voegen tijdens het innovatieve recyclageproces, wordt bij Kielsbroek het oude asfalt echter wél terug in topvorm gebracht.
Sensoren
De kwaliteit van asfalt kan pas goed zijn als de aanleg ervan correct gebeurt. Om de levensduur te verlengen, moet het juist verdicht worden. Bij een te koude of te verdichte aanleg, ontstaan er sneller scheuren. Bij een te warme of te weinig verdichte aanleg kan er sneller spoorvorming optreden bij warme dagen. De juiste temperatuur en het aantal ritten van de wals is dus erg belangrijk. Infraroodsensoren helpen de arbeiders om dit te bereiken. Die geven aan op welk deel de temperatuur perfect is om het asfalt te walsen. Het aantal walsgangen en de graad van verdichting worden in realtime gemonitord, zodat de walsman exact weet waar er nog bijkomend verdicht moet worden en waar niet.
De fundering en asfaltverharding worden bovendien gedurende hun volledige levensduur gemonitord door middel van nauwkeurige sensoren die vervormingen kunnen meten. Die worden op verschillende locaties in de weg gemonteerd. Enerzijds worden de theoretische inschattingen zo aan de realiteit getoetst. Anderzijds kan schade snel gedetecteerd worden, zodat herstellingen doelgericht kunnen gebeuren.
Volgende stappen en timing
De voetpaden worden ook nog duurzaam aangelegd: de Bio Bound betonstraatstenen hebben een heel milieuvriendelijk productieproces.
De huidige fase van de werken – vanaf de Emiel Vloorsstraat tot aan het voormalige recyclagepark – duurt nog tot eind december. De rest van Kielsbroek gebeurt in de loop van 2026.
Voor deze duurzame opwaardering krijgt stad Antwerpen subsidies van VLAIO.
Meer info over de heraanleg is ook te vinden op www.antwerpenmorgen.be/kielsbroek.
In de mediagalerij staan de foto's uit dit persbericht. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.