Ontwerp van verschillende fietsstraten in Antwerpen-Noord goedgekeurd 

Vrijdag 22 maart 2024

Stad Antwerpen keurde het definitief ontwerp voor de fietsstraten in de Dambruggestraat, Essenstraat, Gasstraat, Lange Scholiersstraat, Sint-Jobstraat en Wetstraat goed. In 2020 rolde stad Antwerpen deze fietsstraten al versneld uit, met markeringen en signalisatie. In het najaar van 2024 krijgen ze een definitieve heraanleg met rode asfalt.  

Stad Antwerpen wil de vlotte en veilige doorstroming van fietsers steeds verbeteren, en hen meer plaats geven. Dat doet ze onder meer door de inrichting van fietsstraten, die zoveel mogelijk op elkaar en op bestaande fietsroutes aansluiten. Intussen is er al een netwerk van 19 kilometer van dergelijke fietsstraten in de stad.  

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "We werken aan een ambitieuze modal shift, en om die reden investeren we flink in fietsinfrastructuur. Wie wil fietsen in Antwerpen moet dat in veilige en comfortabele omstandigheden kunnen doen. Fietsstraten komen daaraan tegemoet."

Verkeersveiligheidsingrepen 

In een fietsstraat zijn fietsers de belangrijkste weggebruikers, maar zijn ook wagens toegelaten. Fietsers mogen de hele breedte van de rijbaan in hun rijrichting gebruiken. Men mag er maximum 30 kilometer per uur rijden, en wagens en motoren mogen de fietsers nooit inhalen.   

Story image

De Dambruggestraat (van Ellermanstraat tot Essenstraat), Essenstraat, Lange Scholiersstraat, Sint-Jobstraat, Gasstraat (tussen Sint-Jobstraat en Van Kerckhovenstraat), en Wetstraat in Antwerpen-Noord zullen hun rode asfaltlaag krijgen in het najaar van 2024. Zo is het voor alle weggebruikers duidelijk dat het fietsstraten zijn. Bijkomend legt de stad een verkeersplateau aan op het kruispunt tussen de Kerkstraat, Wetstraat en Huybrechtsstraat, in functie van de verkeersveiligheid en het fietscomfort.  

Voor de Lange Zavelstraat starten stad Antwerpen en district Antwerpen een afzonderlijk ontwerptraject op, waarbij de straat van gevel tot gevel herbekeken wordt.

Ook de Gasstraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Lange Scholierstraat wordt niet meegenomen in deze asfalteringswerken voor de fietsstraten. Voor dat stuk van de straat loopt er reeds een project bij het district Antwerpen, waarbij het van gevel tot gevel heraangelegd zal worden. De realisatie van een fietsstraat maakt onderdeel uit van dit project.   

Districtsburgemeester Paul Cordy: “De volgende jaren wil het district verder investeren in de fietsstratenroute die nu is uitgezet en nu al grotendeels door de stad geherasfalteerd wordt. Op die manier creëren we kwaliteitsvolle fietsroutes doorheen de stad. Deze route verbindt de verschillende wijken met elkaar en, niet onbelangrijk, zorgt voor meer fietsplezier."

In de mediagalerij staat het kaartje uit dit persbericht. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Paul Cordy Districtsburgemeester district Antwerpen bevoegd voor publiek domein & mobiliteit en burgerlijke stand
Dirk Vermeiren Woordvoerder schepen Koen Kennis
Mobiliteit & Parkeren
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.