Lopende expo's 2025-2026
MOMU
Embroidering Palestine
13.12.2025 - 07.06.2026
Borduurwerk, in het Arabisch tatreez genoemd, is de belangrijkste culturele praktijk van Palestina. Historisch werd Palestijnse mode gekenmerkt door diversiteit: elke regio stond bekend om eigen textiel, stijlen en borduurwerk. Tatreez was een rurale ambacht, verankerd in de relatie van vrouwen met de natuur – van motieven geïnspireerd op de Palestijnse flora tot stoffen die geverfd werden met indigo, geteeld in Galilea. Vandaag schuilt de kracht van borduurwerk in de band met de Palestijnse identiteit, als een vorm van verzet en solidariteit. Deze tentoonstelling volgt de politisering van het ambacht en de blijvende inspiratie die het vandaag biedt aan Palestijnse modeontwerpers.

DIVA MUSEUM
Slow Roast. Slow Craft. Van maker tot verzamelaar
13.11.2025 - 11.01.2026
Een koffiekan uit de 18de eeuw verbindt verleden, heden en toekomst in een expo over zilver, vakmanschap en ritueel. Deze expo brengt drie perspectieven samen: de makers, de verzamelaar en de koffie zelf. Ze toont hoe één object verhalen kan oproepen die eeuwen en generaties verbinden: van 18de-eeuws pronkzilver tot hedendaags experiment, van koffie als statussymbool tot dagelijks ritueel en moment van ontmoeting.
RED STAR LINE MUSEUM
Goeie Reis
25.10.2025 - 04.01.2026
In het Red Star Line Museum loopt een doe-expo voor de allerjongsten (vanaf 1 jaar) en hun begeleiders. In 'Goeie Reis' kunnen ze al spelend de wereld ontdekken in zeven haltes.
Het Red Star Line Museum zet de deuren open voor de allerjongsten. Theater De Spiegel maakte in het museum een doe-expo rond reizen waar kinderen kunnen spelen, ontdekken en alles mogen aanraken. Navigerend tussen zeven verschillende haltes ontdekken ze wat reizen precies is en welke emoties daarbij horen.
MAS
Universal Tongue
25.10.2025 - 04.01.2026
Vogue, Twerking, flash mobs, Soefi of de Macarena? Dit najaar duikt het MAS in de universele taal van de dans met de video-installatie Universal Tongue van beeldend kunstenaar Anouk Kruithof. Duizenden beelden van dansstijlen uit de hele wereld, zorgvuldig geselecteerd uit sociale media, tonen dat dans een taal is van vele culturen.
Beeldend kunstenaar Anouk Kruithof (Dordrecht, 1981) onderzocht dansstijlen van over de hele wereld en maakte er een indrukwekkende video-installatie van. Zij verzamelde via sociale media 8.800 video's, in totaal 250 uur aan videomateriaal met 1.000 dansstijlen uit alle 196 landen van de wereld en monteerde de beelden tot een 4 uur durende opzwepende dansvideo-installatie waarbij op 8 schermen in totaal 32 uur aan bewegend beeld te zien is. En dat allemaal ritmisch afgestemd op een meeslepende soundtrack.

LETTERENHUIS
Moeders
26.09.25 tot eind 2026
Sterke moederpersonages en boeken over moeders (en gezinnen), over generaties vrouwen en over ervaringen van het (prille) moederschap zijn niet weg te denken in de literatuur. Hoe wordt en werd er over moeders geschreven?
In deze expo gidst auteur en curator Anneleen Van Offel de bezoeker door het vaak onzichtbare landschap van het moederland aan de hand van drie verhaallijnen. In Moedertaal krijgt het moederschap haar eigen taal terug. Hoe schrijven moeders over moeder worden? In Moederfiguur worden enkele onvergetelijke moederpersonages belicht die ronddwalen in de literatuur en waarvan de sporen in het archief te vinden zijn. En in Dubbel/Leven gaat het over de dubbele creatie — zowel aan boeken als kinderen het leven schenken. Want hoe doen schrijvers dat dan, het leven en het schrijven combineren?

MUSEUM PLANTIN-MORETUS
Vrouwenzaken/Zakenvrouwen
13.09.2025 - 11.01.2026
Christoffel Plantijn bracht zijn dochters niet groot voor een leven in de schaduw. Hij betrok hen naar best vermogen in de handelsactiviteiten van de familie. Enkele latere markante vrouwen in de familie gingen nog een stapje verder. Martina Plantijn hield op haar zeventiende al de internationale kanthandel van de familie draaiende, Anna Goos nam na het overlijden van haar man de leiding van het bedrijf over, loodste het door een betalingscrisis en zette naadloos het beheer van het bedrijf voort. Ook Maria Theresia Borrekens blijkt na de dood van haar man een kranige bedrijfsleider met een vastberaden karakter. Of om het met de woorden van de Italiaanse koopman Guicciardini te zeggen: "Zy zijn gheschikt om over al ter wereldt te handelen, ja oock de vrouwen (al en hebben zy noyt buytens landts geweest) connen vijf, ses ende seven talen spreken: welck een gherieffelijck ende wonderlijck dinck is."

FOMU
Katja Mater - No Longer Not Yet
28.02.2025 - 04.01.2026
Op uitnodiging van FOMU verkent beeldend kunstenaar Katja Mater (NL° 1979) de museumcollectie en maakt een bijzondere selectie rond het thema ‘tijd’. Mater ontwerpt eigenzinnige kaders voor de collectiestukken en creëert er ruimtelijke installaties mee.
Early Gaze
24.10.2025 -01.03.2026
EARLY GAZE werpt een nieuwe blik op het ontstaan en de ontwikkeling van de fotografie in het 19e-eeuwse België. De uitvinding van de fotografie bracht niet alleen technologische vernieuwing, maar veranderde ook hoe we naar onszelf en de wereld kijken. Wat begon als een wonder van innovatie, groeide al snel uit tot een instrument voor controle en imagovorming.
Headerbeeld: Museum voor juwelen, zilver en diamant - Foto Sigrid Spinnox
Nadia De Vree


