Historisch schip Céphée verhuist naar Droogdokkenpark

In de nachten van 7 op 8 en 8 op 9 maart verhuist de Céphée van de kaaien naar het Droogdokkenpark. Tijdens het transport zal er enige hinder zijn voor omwonenden en doorgaand verkeer. In de week van 20 februari zijn er al voorbereidende werken.

Verhuis als onderdeel heraanleg Scheldekaaien

Door de heraanleg van de kaaien kan het houten walenschip Céphée niet op zijn huidige plek, de hangar op de Jordaenskaai naast Het Steen, blijven. Het schip krijgt nu een nieuwe locatie, een schepenhal in het toekomstige Droogdokkenpark. Deze verhuis is een volgende -noodzakelijke- stap in de heraanleg en verfraaiing van de Scheldekaaien.

Schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder: “Met de herontwikkeling van de 7 kilometer lange Scheldekaaien schrijven we een prachtig stadsontwikkelingsverhaal in vele hoofdstukken. Eén daarvan is de vergroening van het Steenplein, de transformatie van het wandelterras tussen Steen en Noorderterras en de volledige vernieuwing van de hangars waaronder de eeuwenoude burchtmuur weer helemaal wordt blootgelegd. Zo halen we hier niet alleen de band met de Schelde nauwer aan, maar ook met de rijke geschiedenis van onze prachtstad. In het kader van deze werken begint het houten walenschip Céphée nu aan een nieuwe reis, richting Droogdokkenpark.”

Het voorontwerp van de vernieuwing van de Scheldekaaien van het Steenplein tot Noorderterras werd onlangs goedgekeurd. De werken zullen gefaseerd worden uitgevoerd. Als alles volgens planning verloopt start de aannemer nog dit voorjaar met de vernieuwing van de hangars en het wandelterras. Weldra worden nieuwe panoramatafels geplaatst met alle info en stand van zaken in alle verschillende deelprojecten van de heraanleg van de Scheldekaaien. ​

Uitzonderlijk transport

In de week van 20 februari zal in het kader van de heraanleg van de Scheldekaaien een klein deel van de waterkeringsmuur ter hoogte van de hangar afgebroken worden. Er worden big bags voorzien die indien nodig snel kunnen worden ingezet als tijdelijke mobiele waterkering. In de week van 6 maart gaat vervolgens de verhuis door. Het uitzonderlijke transport via de baan gebeurt in de nachten van 7 op 8 en 8 op 9 maart, ’s nachts omdat het de tramlijnen kruist. Er zal dan een lokaal parkeerverbod gelden en enige geluidshinder zijn. De route van Jordaenskaai tot Droogdokkenweg zal een aantal uren afgesloten worden voor verkeer. Het verkeer volgt dan een omleiding. Vanaf de week van 13 maart wordt de waterkeringsmuur zo snel mogelijk terug opgebouwd.

Deze timing kan nog wijzigen. Bij veel regen of wind wordt de verhuis uitgesteld. Ook kunnen onvoorziene technische ontwikkelingen voor vertraging zorgen.

Buurtbewoners ontvangen een infobrief, aan de Jordaenskaai komt een infobord en de webpagina www.antwerpenmorgen.be/kaaien-centrum/tijdlijn krijgt regelmatig een update.

Historiek

De Céphée is een houten binnenvaartschip dat in 1937 gebouwd werd op een scheepswerf in Merville (Frankrijk). Het Antwerps Rijn- en Binnenvaartmuseum kocht de Céphée aan in 1979. De Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum kochten het schip in 1984 over en schonken het aan de stad. Bij de sluiting van het Nationaal Scheepvaartmuseum kwam het schip samen met de overige collectie in beheer van het MAS.

Stad Antwerpen deed een volledige digitalisering van het schip door middel van foto’s en 3D-scans en is in onderhandeling met geïnteresseerde maritiem erfgoedpartners die het schip een nieuwe toekomst willen geven.


De pers vindt de twee foto's van de Céphée ​ en een toekomstbeeld van de Scheldekaaien in de mediagalerij.

Nabilla Ait Daoud (2019 - 2024)

Schepen (2019-2024) bevoegd voor cultuur, kinderopvang, personeel, loketten en ontwikkelingssamenwerking

Share

Latest News

Website preview
Stad lanceert nieuwe beweegcampagne
BV’s dagen Antwerpenaren uit om mee(r) te bewegen
pers.antwerpen.be
Website preview
Vernieuwing stationsomgeving Ekeren afgerond 
De stationsomgeving van Ekeren werd volledig heraangelegd, een project waarvoor stad Antwerpen, district Ekeren en NMBS de handen in elkaar sloegen. De Statiestraat kreeg een nieuw profiel tussen de Veltwijcklaan en de spoorbrug. De bestaande stationsparking kreeg een herinrichting en er kwam een nieuwe, groene autoparking aan de overzijde van de sporen langs de Bist. De fietsostrade is nu heel wat breder, en er zijn veel meer fietsparkeerplaatsen. Tot slot zijn er op verschillende plekken kleinschalige stationspleintjes ingericht.
pers.antwerpen.be
Website preview
Nieuwe resultaten over discriminatie op de arbeids- en huurwoningmarkt in Antwerpen
Onderzoek naar discriminatie op de Antwerpse arbeids- en huurmarkt toont aan dat leeftijdsdiscriminatie, discriminatie op basis van fysieke beperking en etnische discriminatie nog steeds voorkomen. De nieuwe resultaten uit praktijktesten van de Universiteit Gent en Vrije Universiteit Brussel geven inzicht in de evolutie van de problematiek ten opzichte van eerdere metingen. Stad Antwerpen ontving de resultaten van deze 2 studies, en zal zich blijven inzetten om discriminatie op de arbeids- en huurmarkt tegen te gaan, onder andere door vormingen, e-learnings, informatiecampagnes en individuele opvolging.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.