Heraanleg tweede deel Herentalsebaan start op 18 augustus
Het eerste deel van de Herentalsebaan werd in 2018 heraangelegd. Het tweede deel, van AZ Monica tot aan de keerlus Silsburg, is binnenkort aan de beurt. De werken starten op maandag 18 augustus en duren als alles volgens planning verloopt tot de zomer van 2026. Ze verlopen in drie fases, van west naar oost.
Stad Antwerpen, district Deurne, vervoersmaatschappij De Lijn en water-link i.s.m. Aquafin nemen nu het tweede deel van de Herentalsebaan, van AZ Monica tot aan de keerlus Silsburg, onder handen. Het comfort voor alle weggebruikers zal verhogen en de verkeersveiligheid verbeteren. De tramhaltes worden beter toegankelijk.
Het tweede deel van de Herentalsebaan heeft een meer gemengd karakter met veel woningen, ten opzichte van het eerste deel van de straat wat meer een winkelstraat is. Daarom wordt de gelijkvloerse heraanleg van het eerste deel niet doorgetrokken in het tweede deel. Een klassiek profiel met verlaagde rijweg is meer geschikt.
Schepen voor publiek domein en groen Ken Casier: “De Herentalsebaan van AZ Monica tot aan keerlus Silsburg gaat een nieuwe toekomst tegemoet met een nieuwe stillere en meer comfortabele rijweg, nieuwe voetpaden, nieuwe tramsporen, slimmere omgang met water, nieuwe plantvakken én 55 extra bomen. Die mooiere, comfortabele en groenere toekomst zou als alles meezit volgende zomer moeten kunnen ingaan.”
Materialen
Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan, zullen de kasseien op de rijweg vervangen worden door uitgewassen beton. Dat verhoogt het rijcomfort voor fietsers en automobilisten en vermindert de geluidsoverlast.
Passend bij het karakter van een gemengde woon-winkelstraat worden de voetpaden in betonstraatstenen aangelegd in plaats van de huidige betontegels.
De parkeerstroken krijgen een aanleg in kasseien met waterdoorlatende voeg, om regenwater te laten infiltreren.
Recent werden enkele grote nieuwbouwprojecten opgeleverd. De vernieuwde straat sluit mooi aan op deze projecten.
Tram
De tramsporen worden over de gehele lengte vernieuwd. De tramhalte aan begraafplaats Silsburg schuift op tot tegenover de halte aan het Dienstencentrum. Bovendien komt er een bijkomende afstaphalte, net voor Silsburg terminus.
Riolering
De huidige riolering werd onderzocht en is nog in goede staat. Wel worden alle riool- en kolkaansluitingen vernieuwd. Om het regenwater te laten infiltreren, worden grasbetontegels en plantvakken geplaatst waar het kan.
Bomen- en parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen in totaal 55 bomen bij. Net zoals in het eerste deel van de Herentalsebaan zullen dat Amberbomen zijn.
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 82 plaatsen in de nieuwe toestand, dat zijn er 3 extra.
Drie werffases
- Fase 1, tussen de Florent Pauwelslei en de Dassastraat, start op 18 augustus en duurt ongeveer 4 maanden, tot het einde van het jaar.
- De start van fase 2, de zone ter hoogte van begraafplaats Silsburg, is voorzien begin 2026. De werken duren ongeveer 3 maanden.
- Fase 3, tot de keerlus Silsburg, zal onmiddellijk op de tweede fase volgen en duurt ongeveer 3 maanden.
Als alles volgens planning verloopt zijn de werken afgerond tegen de zomer van 2026.
Omleidingen
Tramlijn 24 rijdt tijdens de werken tot aan tramhalte Muggenberg.
Tramlijn 9 blijft in beide richtingen rijden tot eindhalte Silsburg.
Gemotoriseerd verkeer en fietsers moeten omrijden via de Boterlaarbaan. Plaatselijk verkeer is toegestaan in de zone waar niet gewerkt wordt.
Het kruispunt Florent Pauwelslei/Dascottelei/Herentalsebaan blijft steeds toegankelijk voor alle verkeer.
Alle info staat ook op www.antwerpenmorgen.be, klik hier voor de rechtstreekse link.
Ken Casier
Joost Houtman
Karen Maes
Koen Govaerts

