Goedkeuring definitief ontwerp fase 1 Merksemse Tuinen van Ringpark Groenendaal 

Goedkeuring definitief ontwerp fase 1 Merksemse Tuinen van Ringpark Groenendaal 

Het Antwerpse stadsbestuur keurde het definitieve ontwerp voor fase 1 van de ‘Merksemse Tuinen’ van Ringpark Groenendaal goed. Net als bij Ringpark Het Schijn zal ook hier vroeger gestart kunnen worden met de realisatie, namelijk al in het najaar van 2025.  

In het bermenlandschap langsheen de Antwerpse Ring richting Nederland, vanaf Ganzemate tot de Burgemeester Jozef Masurebrug, komt in 2025 vervroegd een werfzone vrij. Daardoor kan dit deel van het Ringpark Groenendaal, fase 1 van de zogenaamde Merksemse Tuinen, al vroeger gerealiseerd worden. Het gaat om een zone van ongeveer 700 meter lang en 30 meter breed, tussen de tijdelijke bypass die door Lantis gebouwd wordt en de bebouwing.  

Door dit gedeelte van het park vervroegd aan te leggen kan er al sneller een groene ruimte en groene buffer voor de buurt gerealiseerd worden. Het definitieve ontwerp daarvan is nu klaar. 

Drie delen 

Het ontwerp van de volledige deelzone Merksemse Tuinen bestaat uit drie delen: 

  • Een zone met berm en geluidsscherm langs de heraangelegde Ring;
  • Een centrale open parkzone;
  • En een natuurzone die waardevolle natuur verbindt en waar het water uit de buurt wordt opgevangen om er lokaal te infiltreren in de bodem. 

In deze eerste fase zullen al delen van deze natuurzone en open parkzone aangelegd worden. Dat langs een tijdelijke berm en geluidsscherm naast de bypass van de Ring die momenteel door Lantis wordt aangelegd.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Eén van de grootste aandachtspunten is het behoud van een rustige zone, die in hoofdzaak bestemd is voor de buurt. Het terugkeren van een groene en beplante zone als buffer tussen de snelweg vinden veel bewoners belangrijk. De wijk ondervindt nu en de komende jaren hinder van de Oosterweelwerken. Daarom is het ook belangrijk om dubbele werken te vermijden en de bewoners rond de werfzone al vervroegd te laten kennismaken met de voordelen van De Grote Verbinding.” 

Ecologische corridor 

Langsheen Geertshoek en Meierhoek wordt een ecologische corridor ingericht. Die maakt deel uit van een ecologische noord-zuidverbinding over de verschillende Ringparken heen. Daarnaast voorziet hij in de nodige waterbuffering, als extra maatregel om de wijk Rietschoorvelden te beschermen tegen wateroverlast. 

Ruimte voor de buurt 

In afwachting van de aanleg van de rest van het park wordt in het noordelijke deel een open ruimte behouden. Die krijgt de vorm van een groot grasveld voor vrij gebruik door de buurt. 

Alle verbindingen over de ecologische corridor heen worden al voorzien, deze bruggetjes vormen de toekomstige verbinding van de wijk met de rest van het Ringpark. Samen met de aanleg van een graspad langsheen de zichtberm naast de bypass ontstaat er een bewandelbaar parcours.   

Aansluitend bij Meierhoek en Ganzemate komt een hondenloopzone.

Planning 

De volgende stappen zijn het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag en het aanstellen van een aannemer om de werken uit te voeren. De werken zullen starten in het najaar van 2025 en ongeveer 6 maanden duren. 


In de mediagalerij staat het toekomstbeeld uit dit persbericht. Opgelet, dit beeldmateriaal is uitsluitend bedoeld voor publicatie in de pers.

Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 545.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 55.000 studenten en 101.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.