EcoHuis sluit tijdelijk voor verbouwingswerken
Het Antwerpse EcoHuis aan de Turnhoutsebaan sluit van 30 juni tot en met 31 augustus de deuren voor verbouwingswerken. In die periode plaatst de aannemer onder andere een compleet nieuwe, duurzame verwarmingsinstallatie en hoogrendementsbeglazing. De onthaalbalie en adviesverlening van het Loket Wonen en Energie verhuizen daarom tijdelijk naar het Moorkensplein. Na deze ingrepen zal het EcoHuis opnieuw als een schoolvoorbeeld van energiezuinig, toekomstbestendig en volledig fossielvrij (ver)bouwen fungeren.
Vanaf dinsdag 30 juni tot en met maandag 31 augustus maakt stad Antwerpen, met AG Vespa als bouwheer, haar duurzaamheidscentrum EcoHuis volledig aardgasvrij. Het gebouw, dat in 2005 al zeer duurzaam gerenoveerd werd, krijgt nu een grondige opfrissing met de nieuwste technieken op het vlak van verwarming en stroomopwekking.
Dienstverlening loket Wonen en Energie
Bij het Loket Wonen en Energie in het EcoHuis kan elke Antwerpenaar gratis terecht met vragen over energie, bouwen en verbouwen, huren en verhuren, ontharden en vergroenen, vastgoed kopen, premies en leningen. De woon-, technische en energieadviseurs geven informatie, advies en begeleiding voor een kwaliteitsvolle, energiezuinige en klimaatrobuuste woning. Alle info over de ondersteuning van het Loket staat op www.antwerpenrenoveert.be.
Om de bezoekers en klanten van het Loket Wonen en Energie en netbeheerder Fluvius zo goed mogelijk te blijven bijstaan, verhuist de dienstverlening tijdelijk naar een aantal andere locaties:
- De algemene onthaalbalie en adviesfunctie naar het Loket Borgerhout (districtshuis, Moorkensplein).
- Het klantenkantoor van Fluvius naar de Merksemsesteenweg 233 in Deurne.
- Ook in de Loketten Wonen en Energie van buurdistrict Deurne en van Wilrijk en Ekeren kunnen burgers, zoals steeds, na afspraak terecht.
Wie hier vragen over heeft of een afspraak wil inplannen, kan terecht op www.antwerpenvoorklimaat.be/eco-huis-bezoek-ecohuis.
Schepen voor leefmilieu Karim Bachar: “Met deze grondige vernieuwing bevestigen we het EcoHuis als huis van de toekomst: energiezuinig, fossielvrij en klaar voor morgen. Vanaf september openen we de deuren, intussen kunnen Antwerpenaars gelukkig terecht op andere plekken in de stad voor advies en ondersteuning.”
Duurzame verbouwing
De huidige warmtepomp met koude-warmteopslag en de thermische zonnepanelen voor warm water van het EcoHuis zijn meer dan twintig jaar oud en worden daarom vervangen door twee moderne lucht-waterwarmtepompen en innovatieve PVT-panelen, die tegelijk elektriciteit en warmte opwekken.
Verder investeert de stad ook in hoogrendementsglas in de voorgevel. Het plaatsen van het Mundo-gebouw ontregelde de goede werking van de passieve zonnewand van het EcoHuis, waardoor de optie om ook in de voorgevel hoogrendementsbeglazing te plaatsen nu de beste is. In de andere gevels zit dit type beglazing al.
Schepen voor patrimonium en voorzitter van AG Vespa Koen Kennis: "Onze vastgoedstrategie zet in op minder, maar betere gebouwen. Het EcoHuis is daar een mooi voorbeeld van: een gebouw dat we behouden en dus ook grondig future-proof maken."
Gas(t)vrij gebouw
De bestaande gasinstallatie in het EcoHuis wordt volledig ontmanteld en ook de toevoerleidingen vanaf de straat worden verwijderd. Zo kan het gebouw een fossielvrije toekomst tegemoet gaan.
In het EcoCafé zullen de uitbaters daardoor niet meer op de huidige gasfornuizen koken, maar op professionele inductievuren, perfect afgestemd op horecagebruik.
Op 1 september zal het verbouwde EcoHuis opnieuw de deuren openen, en zal alle dienstverlening daar opnieuw beschikbaar zijn.
