Antwerpen opent centrale dispatching voor instroom langdurig werklozen
Vanaf januari 2026 wordt de werkloosheidsuitkering beperkt in de tijd. Daardoor verliezen zo'n 10.700 Antwerpenaren hun uitkering. De stad opent daarom vandaag Coevelt, een centrale dispatching in Deurne. Antwerpenaren die hun werkloosheidsuitkering verliezen door de federale maatregel ‘werkloosheidsuitkering beperkt in de tijd’ kunnen er terecht met vragen over financiële hulp. Op die manier wil de stad zich optimaal voorbereiden op de instroom.
In het regeerakkoord van februari 2025 besliste de federale regering om de werkloosheidsuitkering in de tijd te beperken. In heel Vlaanderen verwacht men dat bijna 61.600 mensen hun uitkering zullen verliezen.
“In Antwerpen gaat het om 10.700 langdurig werklozen die de komende maanden op zoek moeten naar een andere vorm van inkomen. Velen van hen zullen bij de sociale centra (OCMW) aankloppen voor hulp, maar onze prioriteit is zoveel mogelijk van deze Antwerpenaren naar een job te begeleiden”, zegt schepen voor sociale zaken Nathalie van Baren.
Centrale dispatching Coevelt
Stad Antwerpen opent daarom Coevelt, een centrale dispatching in Deurne, waar langdurig werklozen vragen kunnen stellen nog vóór ze hun uitkering verliezen. Van hieruit zullen maatschappelijk werkers de langdurig werklozen in Antwerpen adviseren over hun mogelijkheden in verband met een ander inkomen. In de eerste plaats zal dat telefonisch of via een online hulpformulier gebeuren. Indien nodig kan ook een afspraak worden gemaakt voor een gesprek ter plaatse. De maatschappelijk werkers bekijken dan samen met deze persoon welk traject het meest aangewezen is en ze stellen ook een vervolgtraject voor.
De stad nam daartoe de voorbije maanden 34 extra maatschappelijk werkers aan. Dit om de dienstverlening voor de huidige leefloonklanten zo goed mogelijk te garanderen én om de instroom van mensen met nieuwe hulpvragen op te vangen. Om een leefloon te kunnen toekennen is immers een grondig onderzoek op basis van heel wat criteria nodig. Daarbij wordt er onder andere in de diepte gekeken naar alle bestaansmiddelen van het gezin, naar de werkbereidheid en ook naar de medische toestand van de cliënt.
“Een leefloon is dus echt geen vanzelfsprekendheid. Het kan enkel worden toegekend na een uitgebreid financieel en sociaal onderzoek”, benadrukt schepen voor sociale zaken Nathalie van Baren. “We kijken bovendien altijd naar de alternatieven, zoals een traject naar een job. Dat blijft de beste garantie op een betere toekomst. Het aantonen van werkbereidheid is daarom één van de belangrijke voorwaarden om een leefloon te kunnen krijgen.”
Meer info is te vinden op www.antwerpen.be/werkloosheidsuitkering.