7 Antwerpse kmo’s krijgen financiële steun voor innovatief mode of designproject

Stad Antwerpen lanceerde eerder dit jaar een oproep gericht aan Antwerpse groeibedrijven, waarbij die tot 15 september de tijd kregen om vernieuwende investeringsprojecten in mode of design in te dienen. Een geselecteerd project kan tot maximum 100.000 euro financiële ondersteuning van de stad krijgen, waarmee voornamelijk investeringen zullen gerealiseerd worden. Een jury selecteerde uit tal van inzendingen 7 projecten, die met deze ondersteuning van de stad hun initiatief een kickstart kunnen geven.

Stad Antwerpen wil met deze oproep innovatieve projecten in mode of design een kickstart geven door hen financieel te ondersteunen. 37 ondernemers dienden een vernieuwend project in. 12 van die projecten bereikten de shortlist en daaruit selecteerde de jury na een pitch en vragenronde uiteindelijk 7 projecten.

De geselecteerde projecten zullen hun oplossing realiseren met een ondersteuning van in totaal 400.000 euro. De projecten moeten binnen een termijn van 6 maanden gerealiseerd worden.

Schepen voor economie, innovatie, industrie en digitalisering Erica Caluwaerts: “We weten dat het geen makkelijke tijden zijn voor ondernemers. Daarom is het net nu zo belangrijk om te blijven investeren in innovatie en ondernemerschap. We moeten ondernemers blijven stimuleren en ondersteunen waar mogelijk. Dit kan zowel logistiek, financieel als communicatief. Het is onze plicht als stad om de economische motor van Vlaanderen te blijven faciliteren.

Lancering nieuwe oproep digitale, circulaire of health innovatie

Stad Antwerpen lanceert 18 november opnieuw een oproep om innovatieve projecten in te dienen die de economie stimuleren. Ditmaal is het een oproep om digitale of circulaire vernieuwing of vernieuwing in de gezondheidssector in te dienen. Voorstellen indienen kan tot 31 januari 2023 12.00 uur. Geselecteerde projecten komen ook bij deze oproep in aanmerking voor financiële ondersteuning van de stad.

Meer info over deze oproep kan je hier vinden.

De stad kende in het verleden via verschillende oproepen reeds 3,1 miljoen euro financiële ondersteuning toe aan 41 Antwerpse start-ups en kmo’s. Deze ondernemingen ontvingen een ondersteuning van 20.000 tot 150.000 euro als kickstart om hun innovatieproject uit te werken.

Winnaars van de oproep innovatie in mode of design

De 7 geselecteerde mode of designprojecten zijn:

  • BAKERMAT | innovatief textielplatform

In het voorjaar van 2023 opent het innovatief textielplatform BAKERMAT haar deuren in het creatieve hart van Antwerpen. BAKERMAT is een mix tussen een stoffenwinkel, een virtuele stoffenbibliotheek en een materiaalagentschap. In de stoffenwinkel communiceren ze transparant hoe, waar en onder welke omstandigheden de verkochte materialen zijn vervaardigd. BAKERMAT identificeert zich als stoffenwinkel van de toekomst en zal met een virtuele stoffenbibliotheek en workshops de transitie naar een digitaal (mode) ontwerpproces mee ondersteunen. Door hier een consultancy in textielsourcing aan te koppelen, stimuleert BAKERMAT innovatieve en duurzame manieren van kleding maken. Contact: Quinten Schaap  | [email protected] | +31 641 86 64 62 | bakermat.net

  • DRESSR | éénmalige verhuur van duurzame kleding en accessoires ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Dressr is een online platform waar de consument kleding en accessoires van duurzame merken kan huren. Met dit vernieuwend project wil Dressr éénmalige verhuur toevoegen aan het bestaande abonnementsmodel. Zo krijgt de consument de mogelijkheid om één of meerdere items te huren voor een korte periode (10 dagen), voor een specifieke gelegenheid, tegen een éénmalige betaling.
​Dit zal mogelijk zijn via de website van Dressr én deze van alle deelnemende modemerken. Het gaat dan over een vijftigtal duurzame, lokale merken die via dit concept rechtstreekse verhuur van individuele stuks kunnen aanbieden. Contact: Caroline Baeten | [email protected] | +32 472 55 27 18 | dressr.be

  • IT-PIECES | datavisualisatie als marketingtool ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Wat als een kledingontwerp zich zou kunnen aanpassen aan een nauwkeurig berekende doelgroepanalyse? Wat als data de grondslag zou zijn van creativiteit? Wat als generatieve ontwerpsystemen bedrijfsgegevens verwerken en de data in poëtische vorm naar de buitenwereld zouden kunnen communiceren? ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Onder het mom van ‘proud of your data and showing it’, biedt Flora Miranda het formaat "IT-Pieces" aan als marketingtool voor bedrijven. Datavisualisatie, in de vorm van kleding voor je team of merchandise voor klanten, is een nieuwe manier om huisstijl te combineren met het technologisch ontwerpproces. De eerste samenwerkingen met Belgische en internationale bedrijven worden momenteel geïmplementeerd. Contact: Flora Miranda | [email protected] | +32 484 104 883 | floramiranda.com

  • KADANZA | brand management platform ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Kadanza is een Antwerps SaaS platform dat ondernemers helpt hun merk beter te beheren en te implementeren. Het brand management platform stelt bedrijven in staat hun merk toe te lichten, bestanden als foto’s, logo’s, designs, video’s… aan te bieden en intelligente templates voor gebruikers ter beschikking te stellen. Kadanza wil het creatieve ecosysteem ondersteunen door tools aan te bieden waarmee (design)agencies hun klanten beter kunnen bedienen. Kadanza bouwt samen met Antwerpse agencies een admin console uit die onderdeel kan worden van hun businessmodel en waarmee ze nieuwe diensten kunnen aanbieden. Als partner krijgen die agencies toegang tot een dashboard waarmee ze hun klanteninstallaties eenvoudiger en vlotter kunnen opvolgen en adviseren. Contact: Nico Potvin | [email protected] | +32 478 212 838 | kadanza.com

  • LIES MERTENS | duurzame handtas in mycelium materiaal ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Lies Mertens is een handtassen label dat naast duurzaamheid en eenvoud focust op transparantie en innovatie. Steeds op zoek naar nieuwe en duurzame materialen, onderzoekt Lies Mertens samen met MycaNova, een dochterbedrijf van farmabedrijf Citribel, de mogelijkheid om schimmels te gebruiken als duurzame vervanger voor dierlijk leder. Met MycaNova werkt Lies Mertens aan een pioniersproject in België. Samen doen ze research naar eigenschappen van mycelium zoals stevigheid, rekbaarheid en warmte van het materiaal. Als jonge speler schakelt Lies Mertens snel en worden momenteel de eerste prototypes in het nieuwe mycelium materiaal gemaakt. Lies Mertens zal als eerste, Europese modemerk een tas in dit nieuwe materiaal lanceren. Contact: Anne Bramer | [email protected] | +32 03 435 12 87| Lies Mertens

  • STUDIO FREDERIK DE WILDE | van data naar immersieve content ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

De stijgende impact van technologie op mens en maatschappij biedt veel mogelijkhe­den maar daagt ook uit. Er zijn enorme hoeveelheden data beschikbaar maar wat doen we er creatief en betekenisvol mee in IRL en URL spaces? Datagestuurd ontwerpen is een vernieuwende oplossing die op verschillende manieren kan worden ingezet in de mode- of designwereld, maar ook daarbuiten. Het project dat Studio De Wilde zal uitwerken, zet in op digitalisering en digitale transformatie. In een unieke samenwerking met HB Antwerp (diamantbedrijf) zal Studio De Wilde een proof-of-concept software tool ontwikkelen én een demonstrator uitwerken waarmee datapunten – via gametechnologie en AI – op een creatieve manier verwerkt en vertaald worden naar immersieve content. Contact: Frederik De Wilde | [email protected] | +32 476 71 70 20  | Studio Frederik De Wilde

  • YELLOW SUBMARINE | De Stelling: betaalbare en inspirerende werkplek voor jonge creatives ​ ​ ​

De Stelling biedt het antwoord op de grote vraag van jonge creatives naar een betaalbare en inspirerende werkplek in Antwerpen. Opstartende creatives kunnen gebruik maken van een fysieke ruimte in de Blikfabriek waar artistieke kruisbestuiving mogelijk is. Hier kunnen deelnemers – denkers en makers - zich zonder risico concentreren op het ontwikkelen van innovatieve processen. De Stelling verhuurt individuele units en coworking ruimtes, gebouwd in de hoogte binnen een structuur van stellingen. Deze innovatieve bouwwijze is een bewuste keuze om hergebruik, circulariteit, aanpassingen en uitbreiding mogelijk te maken. Naast meer ruimte voor jonge starters zorgt De Stelling voor een ecosysteem waar creatieve ondernemers kunnen groeien. Contact: Dennis Troost | [email protected] | +32 472 800 408 | De Stelling

Erica Caluwaerts Schepen bevoegd voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 530.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 50.000 studenten en 104.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.