160 extra dropzones voor deelfietsen Donkey Republic in stad Antwerpen

In augustus van vorig jaar startte Donkey Republic met de uitrol van hun deelfietsensysteem met de opvallende oranje tweewielers in Antwerpen en de districten. Daarmee wil het stadsbestuur het vervoersaanbod en de bereikbaarheid voor inwoners, bezoekers en werknemers blijven garanderen. Nu, bijna een jaar later, komen er maar liefst 160 locaties bij waar de fietsen kunnen gestald en opgehaald worden binnen de Ring. Zo wil de stad dit deelfietsennetwerk nog aantrekkelijker maken. Het gebruik van deze virtuele hubs zal door Donkey Republic en de stad nauwgezet gemonitord worden en snel bijgestuurd waar nodig.

De oranje deelfietsen zijn sinds hun intrede in Antwerpen aan een opmars bezig. Na evaluatie besliste de stad samen met de organisatie om de deelfietsen nog een extra duwtje in de rug te geven, door 160 extra dropzones in te voeren op het grondgebied Antwerpen. Die komen dan bovenop de reeds bestaande dropzones, wat het totaal op meer dan 260 brengt. Het gaat om virtuele hubs, die eenvoudig kunnen aangepast worden indien nodig.

Een Donkey op wandelafstand

Er komen geen extra fietsen bij. De nieuwe locaties moeten het deelfietsennetwerk van Donkey Republic nog beter afstemmen op de noden van de gebruiker. Daarbij is de dichtheid van de dropzones doorslaggevend voor de tevredenheid en dus het gebruik. De extra plekken verbeteren de spreiding, waardoor de wandelafstand van circa 400 meter afneemt naar gemiddeld 150 – 200 meter. Voor elke gebruiker een fiets op wandelafstand dus.

Ook zou een verhoging van het aantal dropzones het aantal foutief geparkeerde fietsen moeten verminderen.

Minder druk op de publieke ruimte

De extra locaties zullen ook een positieve impact hebben op de druk op de openbare ruimte. Waar er nu vaak meer dan 6 fietsen in de hubs staan, zal er dankzij deze nieuwe zones een betere spreiding zijn.

Virtuele hubs

Het aantal fietsen op Antwerps grondgebied blijft behouden. De locaties zullen nog steeds enkel te zien zijn in de app van Donkey Republic en dus virtuele dropzones zijn.

Het verschil met de reeds definitief goedgekeurde en bestaande dropzones is de markering en signalisatie. Op bepaalde locaties koos de stad ervoor om bestaande fietsstallingen als dropzones in te richten, waarbij dan een witte markering en eveneens een infobordje een dropzone afbakent. Veel van die dropzones zijn wel goedgekeurd, maar nog niet uitgevoerd. Daarom staan er vandaag veel fietsen van Donkey Republic wel in een bestaande dropzone, maar is dat niet te zien wegens het ontbreken van de markeringen. ​

De virtuele hubs hebben net hetzelfde principe maar dan zonder markering of infobord. Bijkomend verschil is dat deze steeds op bestaande fietsstallingen worden voorzien.

Het gebruik van de virtuele hubs zal nauwgezet door Donkey Republic en de stad gemonitord worden en snel worden bijgestuurd waar nodig. Bij een positieve evaluatie zal stad Antwerpen bekijken om op bepaalde locaties blijvende dropzones in te richten aan de virtuele hubs.

Alles over deelfietsen en de verschillende aanbieders in Antwerpen is te vinden op https://slimnaarantwerpen.be/nl/fiets/huren.


De hoofdfoto van dit persbericht staat in de mediagalerij. Dit beeldmateriaal is enkel bedoeld voor gebruik door de pers.

Koen Kennis (2019 - 2024)

Schepen (2019-2024) bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Share

Latest News

Website preview
Restauratie Sint-Andrieskerk is afgerond
Na 2,5 jaar is de restauratie van de daken en glasramen van de Sint-Andrieskerk door stad Antwerpen (AG Vespa) volledig klaar. De kerk met haar gekende lantaarntoren is nu uit de stellingen en opnieuw in haar volle glorie te bewonderen.
pers.antwerpen.be
Website preview
District Ekeren draagt laatste archiefstukken over aan het FelixArchief
Het district Ekeren heeft een groot deel van zijn gemeentearchief overgedragen aan het FelixArchief, het archief van stad Antwerpen. De overdracht omvat zowel het gemeentearchief van de periode 1800-1982 als het districtsarchief vanaf de fusie met stad Antwerpen in 1983.
pers.antwerpen.be
Website preview
Definitief ontwerp fietsbrug over Arbeidersstraat goedgekeurd
Stad Antwerpen keurde het definitief ontwerp goed voor de fietsbrug op de fietsostrade F1 in Berchem. Die zal het kruispunt met de Arbeidersstraat overspannen, en aansluiten op de Posthofbrug. Als alles volgens plan verloopt starten de voorbereidende werken tegen het einde van dit jaar, en de hoofdwerken in het voorjaar van 2026. De brug zou dan in het voorjaar van 2028 volledig klaar zijn.
pers.antwerpen.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 565.000 inwoners, 173 nationaliteiten, 55.000 studenten en 99.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.