Stad Antwerpen optimaliseert slimme autodeelhubs

Stad Antwerpen optimaliseert slimme autodeelhubs

Woensdag 10 juli 2024

In 2022 en 2023 richtte stad Antwerpen 18 slimme autodeelhubs in, goed voor in totaal 90 autodeelplaatsen. Deze locaties zijn voorzien van meerdere autodeelplaatsen die door alle aanbieders van deelwagens gebruikt kunnen worden. Op basis van een grondige analyse worden sommige locaties behouden, andere verwijderd, en zal op enkele plaatsen het aantal autodeelplaatsen worden aangepast. 

Stad Antwerpen wil het autodelen verder stimuleren en faciliteren in de stad en de bredere Antwerpse vervoersregio. Autodelen biedt namelijk een goed alternatief voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Elke deelwagen haalt meerdere particuliere wagens van de weg. Deelwagens spelen om die reden een groeiende rol in de modal shift voor Antwerpen: meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer, en maximaal de helft van de verplaatsingen per auto. Daarnaast dragen deelwagens ook bij tot een verduurzaming van de mobiliteit.

Daarom richtte de stad 18 slimme autodeelhubs in, in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Ekeren, Merksem en Wilrijk. Aangezien ook wordt ingezet op het gebruik van elektrische wagens, werden per hub ook enkele autodeelplaatsen voorzien van laadinfrastructuur.  

De stad heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelhubs gemonitord en geanalyseerd, op basis van het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties. Aan de hand van deze analyse worden vijftien locaties behouden, één verwijderd en zal op twee plaatsen het aantal autodeelplaatsen worden verminderd

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Waar ze nodig zijn, behouden we de autodeelhubs. Waar ze minder gebruikt werden, geven we de parkeerruimte terug aan buurtbewoners. Het gaat immers om efficiënt gebruik van de publieke ruimte. Maar uiteraard blijven we autodelen stimuleren.” 

Hieronder een overzicht van de locaties: 

Autodeelhubs die worden behouden

District Antwerpen 

  • Lambermontplaats 18: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Schermersstraat 28: twee elektrische en twee niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Lange Kievitstraat 57: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • De Pretstraat 16: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Van Schoonbekeplein 4: twee elektrische en één niet-elektrische autodeelplaats 
  • Filomenastraat 3: twee elektrische en één niet-elektrische autodeelplaats 
  • Maria-Theresialei: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Frans Halsplein: vier niet-elektrische autodeelplaatsen 

District Borgerhout 

  • Helmstraat 26: twee elektrische en drie niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Collegelaan 36: twee elektrische en drie niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • De Schans 2: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Koxplein 4-6: één elektrische en twee niet-elektrische autodeelplaatsen 

District Deurne 

  • Gallifortlei 63: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 

District Berchem 

  • Vredestraat 110: twee elektrische en vier niet-elektrische autodeelplaatsen 
  • Prins Albertlei 13: twee elektrische en drie niet-elektrische autodeelplaatsen 

Autodeelhubs die minder plaatsen krijgen 

District Merksem 

  • Van Heybeeckstraat 9: twee elektrische en van vier naar twee niet-elektrische autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden 

District Wilrijk 

  • Michel Willemslaan 144: twee elektrische en van vier naar twee niet-elektrische autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden 

Autodeelhubs die worden verwijderd

District Ekeren 

  • Zuster-Nathaliestraat 1: van twee naar nul elektrische autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen worden ingericht als voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen, en van twee naar nul niet-elektrische autodeelplaatsen, waarbij de vrijgekomen plaatsen opnieuw openbare parkeerplaatsen worden 
Koen Kennis Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie
Dirk Vermeiren Woordvoerder schepen Koen Kennis
Mobiliteit & Parkeren
Over Stad Antwerpen

Antwerpen is de grootste stad van Vlaanderen met 545.000 inwoners, 172 nationaliteiten, 55.000 studenten en 101.000 bedrijven. Een havenstad met een rijke geschiedenis: altijd was er de Schelde die nieuwe mensen, ideeën, producten en smaken naar de stad voerde. Dat vertaalt zich al eeuwenlang in unieke kruisbestuivingen, creativiteit en ondernemerschap. Antwerpen staat voor cultuur, baanbrekende mode, culinaire hoogtepunten en winkelgelegenheid op wandelafstand.